/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Száztíz éves a világ első népautója

2018. október 08. 13:50   |   Autoblog
címkék:  

A világ első népautója, a Ford T-modell éppen 110 éve, 1908. október 8-án gördült ki a Ford Motor Company szerelőcsarnokából és két évtized alatt több mint 15 millió darabot gyártottak belőle. A T-modellt a 20. század legjelentősebb technikai újításaként tartják számon, nem véletlenül. 1999-ben az Évszázad Autójának is megválasztották.

Ez a Ford modell valósította meg Henry Ford álmát, miszerint „Szeretném kerekekre tenni Amerikát”. A T-modell koncepcióját, melyben Henry Ford egy olcsó, megbízható, járt és járatlan úton is vezethető, könnyen javítható automobil képét festette le, egy lelkes magyar tervezőcsapat valósította meg 1907-ben. Galamb József a szintén magyar Farkas Jenővel, Kaltenberger Gyulával és Balogh Károllyal együtt alkotta meg a T-modell tervét. A tervek elkészítése során jelentős műszaki újításokat alkalmaztak.

A T-modell tervezése 1907-ben kezdődött és az első prototípus 1908. október 8-án, 110 évvel ezelőtt gördült le a szalagról. Az autó Otto-rendszerű négyhengeres motorjának legnagyobb teljesítménye 15 kW (20 LE), legnagyobb sebessége 65 km/óra volt. A Galamb tervezte bolygóműves sebességváltó működtetése két lábpedállal, szalagfékekkel és többlemezes tengelykapcsolóval történt.

A korábbi tolókerekes váltó helyett alkalmazott Galamb által feltalált új külső fogazású bolygóműves sebességváltó kiküszöbölte a korábbi pontatlan gyártástechnológia miatt gyorsan kopó fogaskerekek miatti gyakori meghibásodásokat. A külső fogazású bolygóművet lényegesen könnyebb és olcsóbb volt gyártani, mint elődjeit, ami nagyban hozzájárult, hogy ez a modell olyan hamar meghódította a világot. Az új sebességváltó különlegessége például az volt, hogy az előremenet és hátramenet pedált egymás után lehetett működtetni, amivel az autót ki lehetett hintáztatni akár a legmélyebb kátyúkból is.

1913-ban Galamb vezetésével a Ford gyár áttért a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra E forradalmi újításnak köszönhetően a T-modell a világ első népautója lett. Húsz évig gyártották, közel 15 és fél millió darab készült belőle. Az autó páratlan sikerének alapja a konstrukció egyszerűsége és célszerűsége volt, amelyet az akkori viszonyok között újdonságnak számító anyagok és technológiai alkalmazások is segítettek. 1914-ben a Ford több autót gyártott, mint az összes többi járműgyártó együttvéve. A gyártókapacitás csúcsát 1925 jelentette, amikor napi 9–10 ezer autó gördült le a gyártósorról, éves szinten a kétmillió darabot is meghaladva.

Még 2000-ben is 100 000 működőképes T-modell volt fellelhető a világon, ebből 3 Touring modell 1917-ből, 1919-ből és 1921-ből az MVKSE jóvoltából Makó városában található.

A T-modellel váltak valóra Henry Ford és Galamb József álmai arról, hogy egy elfogadható árú, megbízható és jól működő autót gyártsanak. Ez a jármű egy új korszak kezdetét jelentette a személyszállításban – egyszerű volt vezetni, egyszerű volt a karbantartása, az egyenetlen utakon is jól kezelhető volt, és azonnal sikert aratott.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 50.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/