Téli menő – Michelin Alpin
A Michelin Alpin hagyományosan a világ egyik legjobb téli gumiabroncsa, mérettől függetlenül a téligumi-tesztek egyik favoritja. A legújabb Alpin A4, bár a felső árkategóriába tartozik, tapadás, futóélettartam és energiahatékonyság tekintetében páratlan teljesítményt nyújt, visszahozva a kezdeti felárát. Jómagam a tavalyi szezonra váltottam, és negyedik generációs Alpinokkal vészeltem át a telet. Nem volt nehéz.
Az egyre növekvő biztonsági és mobilitási igények, az új előírások, a járműflotta átalakítások, az abroncs-technológiai fejlesztések és a gumiabroncsok műszaki paramétereinek egyre szélesebb körű hozzáférhetősége miatt az abroncspiacok átalakulóban vannak. Ennek következtében a téli gumiabroncsok jelentősége nagyobb, mint valaha. S ma már a nagy átmérőjű kerekekkel szerelt, nagyteljesítményű szabadidő-autókhoz és sportautókhoz is lehet téli gumit kapni.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ha a hőmérséklet tartósan 7 celsius fok alá süllyed, fel kell rakni az autóra a téli gumit. Idén ráadásul már 11 európai országban kötelező a téli gumiabroncs használata. Finnország, Norvégia, Svédország, Csehország, Lettország, Szlovénia, Észtország és Litvánia után Németország is kötelezővé tette a téli gumik használatát, de Luxemburgban és Romániában is kötelező lesz a téli gumi. E nélkül tehát ne induljunk útnak.
A Michelin Alpin A4 tökéletes azokon a területeken, ahol télen az utak általában nedvesek – az idő 80 százalékában –, és ritkábban jegesek és havasak (20%), tehát például itt Magyarországon is. Az Alpin A4 mindenféle körülmények között megbízható teljesítményt nyújt, kiemelkedően hosszú futóélettartama miatt pedig akár egy téllel tovább használható, mint legfontosabb versenytársai. (A TÜV SÜD Automotive független műszaki szolgáltató vállalat által 195/65 R15 T és 205/55 R16 H méretű abroncsokon 2010-ben végzett tesztje szerint a Michelin Alpin A4 átlagosan 35%-kal tovább használható, mint a fő versenytársai). Emellett az abroncs még üzemanyag-takarékosabb is.
Mindezeket tapasztaltam én is. A család 11 éves Volkswagen Passatján a korábbi generációs Alpinok a negyedik szezonjukat tapossák, és még alig látszik rajtuk a használat. A tavaly a Michelin Magyarországtól tesztre kapott új Alpin A4 garnitúra pedig az én Fiatomon bizonyít. Az autó sokkal csendesebben fut velük, jóval biztosabban mozog vizes, latyakos és havas úton, emellett 3 deciliterrel csökkent az átlagfogyasztása is. A korábbi alsó-középkategóriás téli gumikhoz képest hatalmas a változás, pozitív irányban. A Michelinek kényelmesebbek, jóval alacsonyabb a gördülési zajuk, sokkal jobb a tapadásuk, és mint említettem, a fogyasztást is csökkentették.
A Michelinek titka a szabadalmaztatott, szilikát és napraforgóolajat tartalmazó gumikeverék, valamint a speciális futófelület. Először is az új Michelin Alpin A4 50%-kal több barázdát tartalmaz, mint az abroncs előző generációja. Ezek a többlet barázdák megnövelik az abroncs karmokhoz hasonló kapaszkodó képességét csúszós felületeken. De sokat nyomnak a latban az úgynevezett teljes mélységű lamellák is, amelyek révén a gumi még akkor is ugyanolyan tapadást biztosít, amikor a lamellákból már csak 4 milliméter maradt. Másodszor, az új, rugalmas gumikeverék miatt az abroncs alacsony hőmérsékleten is megtartja rugalmasságát (tehát súlyos mínuszokban még lágyabb), így nő a futásteljesítmény.
Télen érdemes keskenyebb gumit használni, mint nyáron; minél keskenyebb ugyanis a futófelületet, a vizes, havas és jeges utakon annál jobb a tapadás. A Fiatra ezért a legkisebb – máskülönben elég gyakori – ajánlott gyári méret került fel, a 195/65 R 15-ös. Mindenki megtalálhatja a megfelelő gumit az autójára, a Michelin Alpin A4 ugyanis 17 méretben kapható, ami különböző sebességi és terhelhetőségi indexeknek megfelelően összesen 35 változatot jelent. De a nagyteljesítményű sportautók és SUV tulajdonosok se keseredjenek el, mert már kaphatók a kifejezetten ilyen járművekre tervezett új Michelin Pilot Alpin A4 és Latitude Alpin LA2 abroncsok.
A Pilot Alpin A4 két különböző futófelülettel kapható, asszimetrikussal és forgásirányossal. Utóbbi futómintázatot a Porschéval közösen fejlesztette ki a Michelin. A szabadidő-autókra tervezett Latitude Alpin LA2 jellemzője a sűrű mintázat, az elődjéhez képest jóval több kapaszkodó él (+40%) és lamella (75%). Mindkét gumiabroncs-család a legjobbak között van; tavaly novemberben például a TÜV SÜD tesztjén a 245/40 R 18 V méretű Latitude Alpin LA2 érte el a legjobb összesített eredményt a fékezés, vonóerő, irányíthatóság és tapadás tekintetében nedves, jeges és havas burkolaton való kanyarodáskor.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)