Teljesen átalakul a Škoda, rögtön egy új elektromos modellel is jelentkezett
A Škoda bemutatja új márkaarculatát, amelynek középpontjában megújult formai nyelvezete, új márkaemblémája és átfogóan felfrissített vállalati arculata áll. A cseh autógyártó emellett gyorsítani és bővíteni kívánja elektromos offenzíváját. A most leleplezett Vision 7S tanulmány e modellek egyikének előfutára.
A cseh autógyártó jelentősen felgyorsítja elektromos offenzíváját, és már 2026-ig további három, tisztán elektromos modellt – egy kisautó mellett egy kompakt SUV-modellt és egy hétüléses családi autót – tervez bemutatni a piacon. A hétüléses, tisztán elektromos SUV-modellre kínál konkrét kitekintést a Vision 7S tanulmány, mégpedig több mint 600 kilométer hatótávval és akár 200 kW csúcs-töltőteljesítménnyel. 2030-ra a Škoda már 70 százalék fölé kívánja növelni tisztán elektromos járművei arányát európai értékesítésében. Az elektromos mobilitás felé vezető átállás szakaszában pedig a gazdaságos belsőégésű motorjainak portfólióját kívánja erősíteni a márka. A jövő év második felében bemutatja a Superb és a Kodiaq új generációját, a felfrissített Octavia pedig 2024-ben érkezik.
Az új márkaembléma immár a plasztikus hatású, háromdimenziós grafika nélkül jelenik meg, amivel a Škoda a marketing- és a kommunikációs tevékenységek a nyomtatottról mindinkább az online felé változó formáihoz kíván alkalmazkodni. Ugyancsak jelentősen átdolgozták a vállalati arculatot: a Škoda immár a zöld két árnyalatát – a Smaragd- és az Elektromos zöldet – használja, amelyek a környezetvédelemre, a hosszú távú fenntarthatóságra és az elektromos mobilitásra utalnak.
A gyártás során a Škoda teljes értékteremtési láncolata mentén a hosszú távú fenntarthatóságra törekszik, ennek megfelelően megújuló forrásokból származó villamosenergiát kíván alkalmazni. Mladá Boleslavban az akkumulátorok közvetlenül a gyárban zajló előállítása rövid szállítási utakat biztosít, erre két elektromos teherautót használ a vállalat. 2030-tól a tervek szerint a csehországi és az indiai üzemek egyaránt nulla nettó szén-dioxid-kibocsátás mentén gyártják majd járműveiket.
Vision 7S
Hétüléses Vision 7S tanulmányával a Škoda első alkalommal kínál konkrét bepillantást a márka új formai nyelvezetébe, amelyet masszivitás, funkcionalitás és hitelesség jellemez. A Vision 7S egyben az első Škoda, amely matt külső színt kapott. Utasterének hangulatát hosszú távon fenntartható előállítású anyagok és interaktív felületek határozzák meg. 89 kWh energiatároló képességű akkumulátorának köszönhetően a koncepciójármű több mint 600 kilométer hatótávot kínál a WLTP-ciklus szerint.
Elsőként hordozza a Škoda Vision 7S a cseh autógyártó új és markáns formai nyelvezetének motívumait, köztük az autó elejének Tech-Deck Face megoldásával, a masszív alsó traktussal és a magasfokú gazdaságosságot lehetővé tévő, aerodinamikus tetővonalakkal. A megnyújtott utastér már első pillantásra egyértelműen jelzi a bőséges térkínálatot.
A jármű eleje jól megszokott dizájnelemeket is hordoz. Az új tervezésű „ŠKODA” felirat a márkaembléma helyén tűnik fel, a hangulatvilágítás új fénysávjával egészül ki. Utóbbi a jármű teljes szélességében fut végig az orr felső széle mentén és megvilágított grafikákat jelenít meg. Az úgynevezett Tech-Deck Face a jól ismert hűtőrács modern megfogalmazása, amely hasonló vonalvezetése ellenére is jóval alacsonyabb és szélesebb a márka e jellemző motívumának eddigi formájánál. A bordákat itt sötétített üveg váltja fel, amely a jármű különböző érzékelőit rejti.
A karcsú fényszórók messze oldalra kihelyezve és két sorban elrendezve tűnnek fel, a nappali menetfény pedig karakteres T-alakzattá bővíti a „négyszemű” fénygrafikát. A nappali menetfény sávja jócskán a sárvédőkbe nyúlik, a határozottan megrajzolt „T” felső vonalát alkotva – s ily módon egyfajta vizuális keretbe foglalva az autó elejét. A LED-technikájú hátsó lámpák szintén T-alakzatúak, amelynek felső vonala itt is mélyen a sárvédőkbe nyúlik. Ugyanez a formai elem figyelhető meg a kameraalapú külső visszapillantókon és a karosszéria felületébe süllyesztett, álló elrendezésű, szenzoros ajtókilincseken is.
Egyaránt feltűnő jelenség a robusztus első és hátsó lökhárító, amelyek újrahasznosított gumiabroncsokból előállított, különösen strapabíró anyagból készültek. Ugyanez az anyag található a kerékjáratok peremén is. Elöl hét függőleges légbeömlő sorakozik, amelyeken keresztül a hűtőkhöz és a fékekhez áramolhat a levegő, míg a Vision 7S hátsó lökhárítójában kilenc függőleges légkilépő nyílást alakítottak ki. A középső nyílás elöl és hátul egyaránt egy élénk narancssárgára fényezett kezelőelemet tartalmaz, amely horogként kihúzható, s amellyel szükség esetén kívülről is biztonságosan megszakítható a járműben folyó nagyfeszültségű áram.
Az alacsonyan ívelő tetővonal hátrafelé lágyan ereszkedve a magasfokú aerodinamikai hatékonyság érdekében markáns tetőlégterelőben végződik. Ugyancsak határozott alakzat jellemzi a háromszög alakú, hátrafelé szélesedő D-oszlopot is, amely alsó részén az új „ŠKODA” feliratot hordozza. Utóbbi a csomagtérajtón is feltűnik, ahol éppúgy megvilágítást kap, mint az autó elején. A világos tónusú Explorer-zöld matt metálfényezés szintén a Vision 7S minimalista és visszafogott megjelenését hangsúlyozza. A koncepciójármű egyben az első Škoda, amely matt külső színben jelenik meg.
A minimalista kialakítású belső tér a márkára jellemzően tágas, emellett a biztonság és a védettség érzetét közvetíti, amit a sötét és világos anyagok kombinációja erősít tovább. A felhasznált anyagok bőrmentesek, túlnyomórészt hosszú távon fenntartható forrásból származnak, az átgondolt anyagkombinációknak köszönhetően pedig különösen tartósak is. Jó példa erre a padló borítása, amely szintén újrahasznosított gumiabroncsokból készül. A beltér díszítőelemei is hosszú távon fenntartható előállításúak és finom, matt fémréteggel bevonva takarítanak meg értékes erőforrásokat. A felhasznált szövetek száz százalékban újrahasznosított poliészterszálakból készülnek.
A Vision 7S a Škoda beltér-koncepciójának keltő továbbfejlesztése, tágas és a biztonságra összpontosító, akár hét személy számára is ideális térkínálattal és teljes egészében új tervezésű, természetes ember-gép interfésszel. Különlegességei között szerepel kétféle – „Vezetés” („Driving”) és „Pihenés” („Relaxing”) – beltér-konfigurációja, valamint a haptikus és a digitális kezelőszervek közötti ideális egyensúly. A menetiránynak háttal, a második üléssor elé, a középkonzolra szerelt innovatív gyerekülés soha nem látott biztonságot és védettséget kínál. Mindezt tartós, hosszú távon fenntartható előállítású anyagok és számos Simply Clever ötlet veszi körül, miközben X-alakú, egyedi díszvarrások teszik teljessé a belső dizájnt.
A Vision 7S két beltér-konfigurációt is kínál utasainak. Az elfordítható központi érintőképernyő és az elcsúsztatható elemek egyaránt megfelelő hangulatot biztosítanak a különböző szituációkban. A vezetési üzemmódban minden kezelőelem ideális helyzetben, könnyen elérhető a vezető számára, a 14,6 col képátlójú központi érintőképernyő pedig a kényelmes kezelés és az információk jól áttekinthető megjelenítése érdekében függőlegesen áll.
A pihenő üzemmód töltéskor vagy más megállások alkalmával a középkonzolról gombnyomással aktiválható, amire elegánsan összehangolt folyamatok során ölthet új formát a belső tér. A kormánykerék és a műszerfal ekkor előre mozdul, vagyis a vezetőtől és az első utastól távolodva nyit még tágasabb teret, míg az első ülések befelé fordulnak és hátradőlnek, még kényelmesebb üléspozíciót teremtve, egyben a hátsó utasok számára is zavartalan rálátást biztosítva a központi képernyőre. A hátsó ülések szintén „hátradőlve” szolgálnak pihentető testhelyzettel és ugyancsak jobb rálátással a képernyőre, amely a szórakoztató tartalmak optimális megjelenítése szolgálatában ilyenkor vízszintesen áll, mint egy televízió.
A „Vezetés” üzemmódban fejlett kiterjesztett valóság Head-up kijelző szolgál a legfontosabb vezetői információkkal, míg a további adatokkal egy 8,8 col átlójú kijelzőfelülettel működő digitális műszeregység áll a sofőr rendelkezésére. Teljes egészében új fejlesztés a hat és tizenkét óránál egy-egy masszív küllővel kiformált kormánykerék, amely már az új „ŠKODA” feliratot hordozza közepén. A legfontosabb menetfunkciókhoz önálló haptikus görgetőkerekek állnak rendelkezésre. A „Pihenés” üzemmódban a vezető bonyolultabb funkciókat is vezérelhet az alsó kormánykerékküllőbe integrált érintőfelületről.
A beltér középső részét a 14,6 col képátlójú elfordítható képernyő uralja. A „Vezetés” üzemmódban az információk ideális elrendezése érdekében függőlegesen áll, felső részét a legfontosabb vizuális tartalmak, például a térképek és a navigációs utasítások számára fenntartva. Az alsó rész szintén nagyon könnyen elérhető és használható.
A felhasználó egyszerű felfelé vagy lefelé irányuló mozdulatokkal állíthatja be az információk kívánt mennyiségét. A menü-kisalkalmazás (widget) segítségével görgető mozdulatokkal választhatók ki a különböző funkciók, a babakamera képe például igény szerint a felhasználói felület bármely részén elhelyezhető, míg a fennmaradó terület például nagyfelbontású térképek megjelenítésére vehető igénybe. A „Pihenés” üzemmódban a felhasználó által telepített alkalmazásokkal filmek vagy játékok is rendelkezésre állhatnak. Az ülések hátratolt pozíciójában okostelefonról is működtethető az infotainment rendszer.
A második és harmadik üléssor utasai az optimális láthatóság érdekében mágnessel rögzíthetik saját eszközüket az előttük lévő ülés háttámlájára. Az ajtókárpitok interaktív felületeket is tartalmaznak, ahol színes fény világítja át a szövetet. Szintén innovatív megoldás a gyerekülés elhelyezése, amely a menetiránynak háttal a jármű legbiztonságosabb részén, az egészen a hátsó ülésekig meghosszabbított középkonzolba integráltan kapott helyet. A kisgyermek-utasok így mindenkor optimális védelmet élvezhetnek, miközben a második üléssorban helyet foglalók folyamatosan szemmel tarthatják őket.
A Vision 7S a Škoda új Simply Clever megoldásainak egész sorát vonultatja fel. A műszerfal légbefúvó nyílásai mindaddig diszkrét diffúzor-üzemmódban működnek, amíg közvetlenebb szellőzés nem szükséges, igény szerint pedig gombnyomásra felfelé mozdulva biztosíthatnak irányított légáramot. A lebegő hatást keltő középkonzol alatt mágneses felületeket is találnak az utasok, amelyekre egyaránt biztonságosan rögzíthetők a fém Škoda italospalackok vagy éppen az elsősegély-felszerelés. A felszereléshez praktikus hátizsákok is tartoznak, amelyek szintén mágnesesen rögzíthetők az ülések háttámlájára, a kirándulásokra pedig egyszerűen magukkal vihetik őket az utasok.