Új dízelmotor az Opel Zafirában
Még több gazdaságos alternatíva közül választhatnak a Zafira Tourer vásárlói: a hétüléses Opelhez már elérhető az 1,6 CDTI ecoFLEX 120 LE teljesítményű kivitele, annak a 136 lóerős turbódízelnek a kiegészítéseként, amellyel 2013-ban debütált az autó. Az új dízel-nemzedék e két tagja kivételesen kis fogyasztású és sima, zajtalan járású. Az Opel nagy modell- és hajtómű-offenzívájának részeként jött ki, 2018-ig összesen 27 új autótípus és 17 új motor jelenik meg.
Az új dízel fejlesztésének középpontjában a zaj és a rezgés minimumra csökkentése állt. Tervezői modern számítógépes szimulációval és többlépcsős optimalizálással értékelték minden egyes szerkezeti elem és alkatrészcsoport akusztikai jellemzőit, még a prototípus elkészülte előtt. Eredményképp halkan, bársonyosan jár a motor, zaj- és rezgési viselkedése a kategória legjobbja.
Ám nemcsak e tekintetben első osztályú az új motornemzedék, hiszen élvonalbeli a fogyasztás és a CO2-emisszió is. A 120 LE teljesítményű 1,6 CDTI-vel ellátott Zafira Tourer alapfelszerelése a Start/Stop rendszer, a kis súrlódású, hatfokozatú sebességváltó és a fékenergia-visszanyerő berendezés. Ez utóbbi a jármű mozgási energiáját hasznosítja: gázelvételkor és fékezéskor a generátor tölti az akkumulátort, ezáltal kevesebb áramot kell fejleszteni a motor teljesítményével. Egy szokásos akkut idővel nagyon megviselne a ciklikus igénybevétel, ezért kapott a Zafira Tourer nagy teherbírású AGM típust, amelyben üvegszálas szövet itatja fel az elektrolitot. Ez biztosítja az elektromos berendezés maximális megbízhatóságát és a flexibilis energiagazdálkodást. Ráadásul az akkumulátornak nagy az energiasűrűsége, csekély a belső ellenállása, jobb a hidegindító képessége és hosszabb az élettartama.
Az élvonalbeli technikájú dízel változat a kombinált ciklus szerint mindössze 4,5 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométeren, CO2-kibocsátása pedig 119 gramm per kilométer. E kiváló adatokkal Németországban „A” energiahatékonysági besorolással fut a hétüléses Zafira Tourer.
A Zafira Tourer 1,6 CDTI mindkét teljesítménylépcsőjű (120 és 136 LE) változata teljesíti a jövőbeli Euro 6-os szabványt. Ezt BlueInjection SCR (szelektív katalitikus redukció) kipufogógáz-kezeléssel érték el, aminek hatására olyan tisztává lesznek a dízelek, mint egy benzinmotor: karbamidból és vízből álló, környezetbarát AdBlue folyadékot fecskendeznek a kipufogóba, ahol ammóniák keletkezik és reagál a nitrogénoxidokkal (NOx). A végtermék nitrogén és víz, ezáltal 60–80 százalékkal kevesebb nitrogénoxid kerül a légkörbe.
A motorblokk, a főtengelycsapágyakat megtámasztó csapágylétra és a hengerfej anyaga alumínium. Egyedül ez több mint húsz kilogrammos súlynyereséget hoz a régebbi dízelmotorokhoz képest. A befecskendezési csúcsnyomás 2000 bar, 25 százalékkal múlja felül a típuselődét. Munkaütemenként akár tíz részre is osztható a dózis. A finom porlasztás és az optimális keveredés a levegővel hozzájárul a nagy teljesítményhez.
A két új generációs 1.6 CDTI teljessé teszi a Zafira Tourer dízelpalettáját, amikor felsorakozik a 2,0 literes 110 LE, 130 LE és 165 LE teljesítményű változatok, illetve a 2.0 BiTurbo CDTI dízel mellé, amelynek adatai 195 LE és 400 newtonméter. A benzines portfóliót a 115 lóerős 1,8-as, az 1,4 Turbo változatai (120 LE és 140 LE) valamint a 170 LE leadására képes 1,6 Ecotec Direct Injection Turbo képezik. A benzinmotoros kínálat csúcsa az 1.6 Ecotec Direct Injection Turbo, 200 lóerővel – a két közvetlen befecskendezéses turbó is az Opel teljesen új motorgenerációjának tagja.
Aki különösen kis költséggel és a környezetet kímélve járna Zafira Tourerrel, választhat a 140 LE teljesítményű 1.4 LPG ecoFLEX és az 1.6 CNG ecoFLEX között is, amely 150 lóerőt fejt ki.