Új Audi kisautó benzin-elektromos hajtással
A sportos menetteljesítmények ellenére az Audi A1 Sportback concept átlagfogyasztása mindössze 3,9 liter, szén-dioxid kibocsátása pedig 92 g/km.
Emlékszünk még a tavalyi, háromajtós Audi A1 metroproject quattro tanulmányautóra, az Audi új kisautójának előfutárára? A Párizsi Autószalon látogatói idén szemügyre vehetik a kiskocsi ötajtós, négyüléses változatát, az A1 Sportback conceptet, mely immár közelebb áll a sorozatgyártáshoz. A 3,99 méter hosszú és 1,75 méter széles A1 fő hajtóműve egy 1,4 literes, 150 lóerős TFSI motor, mely az S-tronic duplakuplungos sebességváltón keresztül továbbítja erejét az első kerekek felé. Gyorsításkor a benzinmotort egy 27 LE teljesítményű és 150 Nm nyomatékú elektromotor segíti. Lakóövezetekben az A1 Sportback elektromos hajtással, nulla emisszióval is tud közlekedni. Reméljük, az Audi 2009-2010-ben majd ezzel az intelligens hibrid hajtáslánccal is forgalmazni fogja a kisautót.
Az Audi A1 Sportback concept motorházfedele alatt 1,4 literes, turbófeltöltésű, négyhengeres TFSI-aggregát dolgozik, amely ez esetben 150 lóerőt teljesít. Maximális forgatónyomatéka eléri a 240 newtonmétert, amit 1600 és 4000 percenkénti fordulat között elérhető. A belsőégésű motor és a sebességváltó között helyezkedik el a 27 LE teljesítményű elektromotor, amely önműködően kapcsolódik be a hajtásba, illetve akár önállóan is mozgatja a járművet. A kompakt felépítésű lítium-ion akkumulátorokból álló töltéstároló egység az autó hátuljában kapott helyet. Amikor a TFSI és az elektromotor közösen gyorsít, 390 newtonméteres nyomatéknak kell az útra jutnia. Mivel az A1 elsőkerék-hajtású, új fejlesztésű, ESP által szabályozott aktív első differenciálzárat szereltek bele.
Az elektromos hajtás mindemellett arra is alkalmas, hogy a lakóövezetekben önállóan, nulla emisszió mellett mozgassa a járművet, újbóli feltöltésére pedig az elektromos csatlakozóknál kerülhet sor. Az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerének (Start-Stop automatika), a rekuperációs (energia-visszatápláló) fékezési folyamatoknak és a tisztán elektromos hajtású fázisoknak köszönhetően az Audi A1 Sportback concept 30 százalékkal kevesebbet fogyaszt és kevesebb káros anyagot juttat a környezetbe, mint a benzines változat. A sportos menetteljesítmények ellenére (7,9 másodperces gyorsulás és 200 km/óra végsebesség) az Audi A1 Sportback concept átlagosan mindössze 3,9 litert fogyaszt, széndioxid-kibocsátása pedig kilométerenként 92 gramm.
A rendszer számos paramétert használ fel, amelyek a navigációs rendszeren keresztül táplálhatók be. Eszerint például az akkumulátor teljes töltöttsége esetén az 50 kilométernél rövidebb szakaszokat az autó elvileg mindig tisztán elektromos üzemben teszi meg. Mivel az A1 Sportback Concept navigációs berendezése az útvonal magassági változásait is felismeri, a rekuperációs fázisokat, illetve az emelkedők fokozott energiaigényét még az út megkezdése előtt bekalkulálhatja. E megoldás az elektromos hajtás optimális kihasználása mellett szintén a különösen gazdaságos autózást szolgálja.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)