/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Újraértelmezte legendás versenyautóját a BMW

2015. augusztus 28. 13:55   |   Autoblog
címkék:  

A BMW az augusztus 15-16-i hétvégén megrendezendő kaliforniai Pebble Beach Concours d’Elegance autós eseményen méltóképpen emlékezett meg a BMW 3.0 CSL versenyautó negyven évvel ezelőtti sikertörténetéről: bemutatkozott a nagyközönség előtt az egyedülálló BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány, a pilóta és az autó közötti tökéletes összhang megtestesítője.

A kaliforniai Pebble Beach Concours d’Elegance autós esemény minden év augusztusában egy helyszínre toborozza a földkerekség legnagyobb autórajongóit, hogy egy teljes hétvége erejéig magával ragadja őket a régmúlt idők autócsodáinak és a jövő úttörő járműtanulmányainak varázsa. Az idén augusztus 15-16. között megrendezett találkozóra a BMW egy kivételesen illusztris meglepetéssel készült: a kaliforniai eseményen ünnepelte világpremierjét a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány, amely a BMW negyven éves észak-amerikai jubileumának és a BMW 3.0 CSL versenyautó 1975-ös versenysikereinek állít emléket.

A BMW kereken negyven évvel ezelőtt nyitotta meg első Európán kívüli hivatalos értékesítési leányvállalatát Észak-Amerikában. 1975 kivételesen különleges évszám a bajor gyártó történetében, hiszen a BMW Motorsport is ez évben mutatkozott be az egyesült államokbeli Nemzetközi Motorsport Szövetség (IMSA – International Motor Sports Association) legnagyobb versenysorozatában a BMW 3.0 CSL versenyautóval, amellyel debütálása után néhány héttel a BMW máris megszerezte első, történelmi győzelmét a sebringi 12-órás megmérettetésen. A diadalt újabb és újabb győzelem követte a tengerentúlon, köztük Laguna Secában is. A BMW 3.0 CSL versenyautó rögtön bemutatkozó évében megnyerte a versenysorozat gyártók közötti pontversenyét.

A karosszéria

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány külső kialakítása a versenysportok iránti elköteleződés kristálytiszta ábrázolása. A hosszan elnyújtott karosszériát jellegzetes légterelők, egy hatalmas hátsó légterelő szárny és erőtől duzzadó kerékjárati ívek övezik, amelyek az IMSA-versenyeken győzedelmeskedő eredeti BMW 3.0 CSL versenyautót idézik. A Hommage R tanulmány minden egyes részletét az 1975-ös elődről mintázták a tervezők, modern dizájnmegoldások és technológiai innovációk alkalmazásával. A tanulmány fényezése és mintái – a 25-ös rajtszámról nem is beszélve – kivétel nélkül a BMW 3.0 CSL versenyautó 1975-ben elért rendkívüli sikersorozatának állítanak emléket. A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány első és hátsó szélvédőjén még a „Bavarian Motor Works” feliratú árnyékoló csíkok is megtalálhatók.

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány a bajor gyártó modellpalettáján található egyik legszélesebb és leglaposabb front-részt kapta meg, amely egyszerre sugall erőt és sportosságot. A frontrész középpontjában a jellegzetes, vese alakú BMW-hűtőrács megnövelt változata áll, amely az egykori BMW modellek függőleges kialakítású hűtőrácsaira utal. A karakteres, „négyszemű” fényszórók – a BMW legfrissebb, hatszög alakú fénydizájnjával – a modell front-részének sportos benyomását nyomatékosítják.

A lézer fényszóró és a LED-technológia kettőse vékony fényszóró-kialakítást tesz lehetővé, a keskeny kontúrok pedig a márka modelljeit jellemző, szigorú „tekintetet” kölcsönöznek a tanulmánynak. A fényszórók belsejében stílusos kék „X” motívumok kötik össze az egyes világítás-funkciókat. A front-rész leglaposabb alkotóeleme a szénszálból készült, fekete alapon a BMW Motorsport színeit viselő első koptató, amely szinte súrolja az aszfaltot. Oldalról nézve a koptató és a hűtőrács kettőse a legendás „cápaorr” motívumot láttatja, amely már 1975-ben is elcsavarta a fejeket és gondoskodott róla, hogy a BMW modelljei minden szituációban könnyedén felismerhetőek legyenek.

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány front-részén, oldalán és hátsó részén található BMW Motorsport motívumok összetéveszthetetlen módon ábrázolják a versenyautó hovatartozását. Az alsó részt sötét szénszálas betétek zárják. A tanulmány extravagáns kiegészítői a kéttónusú, matt arany és fekete színben pompázó, 21 coll méretű könnyűfém keréktárcsák. Hátul a hatalmas légterelő szárny és a szénszálas dupla diffúzor egysége félreértelmezhetetlen utalás a versenysportos teljesítményre. Az erőteljes kialakítású hátsó lökhárító tovább nyomatékosítja a hátsó kerékjárati íveket. A hátsó rész kétségkívül legjellegzetesebb eleme az egyedülálló fénydizájn, amely egy, a hátsó légterelő szárny élén végigfutó vékony LED-csíkkal köti össze a két fényszórót.

A belső tér

Hogy létrehozzák a versenyautó és a pilóta közötti eddigi legszorosabb kapcsolatot, a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány megalkotásakor a tervezőmérnökök a pilótát helyezték a munkafolyamat, és mint ilyen, a koncepció középpontjába. A belső tér kialakítása így a pilóta közvetlen környezetének megalkotásával kezdődött, amely mindenekelőtt a sisakot, a versenyoverállt és az ülést érintette.

A pilóta legközvetlenebb külső felületeként a tervezők a sisak plexilemezét versenyhelyzettől függő megjelenítő és kivetítő funkcióval látták el, amelyen a pilóta közvetlenül a látómezejében látja az aktuális sebességet, sebességi fokozatot és a motor fordulatszámát, a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány így minden korábbinál hatékonyabb módon informálja a pilótát. Az innovatív Head-Up kijelző úgy közli a vezetéssel kapcsolatos legfontosabb információkat, hogy közben egyáltalán nem zavarja a pilótát. „Szem az úton, kéz a kormányon” az alap felállás – lehetővé téve, hogy a pilóta csak a vezetésre koncentráljon.

Ennek érdekében a versenyoveráll is az autó és a pilóta közötti tökéletes összhang jegyében készült el. Az overáll kézfej- és karrészeit világító szálakkal egészítették ki, amelyek – ha a vezető mindkét keze a kormányon van – pulzáló fényjelzésekkel informálják a pilótát, például az optimális sebességváltás idejéről. A fényjelzések a kormányoszlopról indulnak, átfutnak a pilóta overállján, majd a sisak plexilemezén végződnek.

A szénszálból készült kagylóüléseket a pilóta, illetve a navigátor/utas testfelépítése szerint formálták meg a készítők, az ülések így bármely vezetési szituációban maximális tartást biztosítanak. A kivételes eljárással megformált kagylóülésben ülve a pilóta valós idejű, interaktív kapcsolatba kerül a versenyautóval, érezve annak minden mozzanatát és reakcióját, ezáltal gyorsabb és pontosabb irányításra képes. A fehér bélésű kagylóülések mintázata a pilóta versenyoverálljának rajzolatát idézi, a hatpontos biztonsági övek pedig a BMW Motorsport legendás színeit hirdetik.

Könnyűszerkezetes építés

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány belső terében a vezető ülése körüli összes felületet a könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei és a jármű versenyautós karaktere ihlette. A belső tér szokatlanul minimalista kialakításának alapját a tetőszerkezetbe és az oldalsó részekbe integrált egybefüggő bukócső adta. A kabin összes alkotórésze létfontosságú, kivétel nélkül mindegyik elem szerkezeti vagy vezetéssel kapcsolatos funkciót szolgál. Miközben a belső tér nagy része szénszálból készült, az első szélvédő és a kormányoszlop között egy nemes anyagokkal kezelt fa elem húzódik keresztben, egyfajta „műszerfalként”. A faberakással a tervezők az 1975-ös BMW 3.0 CSL versenyautó előtt hajtanak fejet, amelyben a középkonzol jellegzetes fa betétje a belső tér teljes ívén körbefutott.

A modern tanulmány fa „műszerfalába” egy világító különlegességet is beépítettek a tervezők: a BMW 3.0 CSL 1975 májusában aratott Laguna Seca-i győzelmének emlékére a tanulmány faberakására a legendás versenypálya vonalvezetése és fékezési pontjai is felkerültek. A világító különlegesség tökéletesen beleillik a tanulmány belső terének minimalista kialakításába, amely még a fedélzeti computer központi kijelzőjét is mellőzi. Az egyetlen elem, amely megtöri az egyébként sima felületű fa „műszerfalat”, az innovatív hajtáslánc-technológia eBoost rendszerének apró, központi töltési kijelzője.

A kormányoszlop a versenyautó és a pilóta közötti folyamatos, interaktív kapcsolati elemként a jármű működtetését szolgáló összes kapcsolónak és funkciónak otthont ad. Az egyetlen „kényelmi” funkció a kormányoszlop két oldalára helyezett szellőzőrostély, amely friss levegőt biztosít a pilóta számára. A vezetéssel kapcsolatos másodlagos információkat egy apró kijelző jeleníti meg a kormányoszlopon, így a köridőket, az abszolút futamidőt és igény szerint az autó versenypályán elfoglalt aktuális pozícióját is.

A kabinban kötelező verseny-kiegészítőként számos vörös, eloxált biztonsági berendezés is megtalálható, a tűzoltóhabot aktiváló vörös gombtól és a tűzoltó-készüléktől kezdve egészen a középkonzolon található sürgősségi áramtalanító kapcsolóig és a tűzoltó mechanikáig. Az első ülések mögött, a kardánalagúton két sisak kapott helyet, amelyeket használaton kívül egy-egy övvel rögzítenek. A belső tér hátsó részének merevítései közül az eBoost rendszer energiatároló akkumulátorainak takaróelemei emelkednek ki.

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/