Üzemanyagcellás Cadillac-látomás
címkék: cadillac, crossover, e-flex, hidrogén, provoq, üzemanyagcella
A koncepcióautó egy hidrogéntöltéssel 483 kilométert tud megtenni, ebből 32 kilométert tisztán elektromos, akkumulátoros üzemben.
Új formavilágot és technikai szintet képvisel a Cadillac Provoq Concept; egy vízió a benzinmentes jövőből. Január 8-án, Las Vegas-ban leplezték le, de természetesen a Detroiti Autószalonon is jelen lesz a hidrogén üzemanyagcellás tanulmányautó. A Provoq-ba a GM továbbfejlesztett E-Flex meghajtási rendszerét építették, mely feleakkora helyet foglal, mint elődjében, a Chevy Voltban, ám nagyobb teljesítményű. A luxus crossover tulajdonképpen egy elektromos meghajtású autó, mely csupán vízgőzt bocsát a légkörbe, így nem szennyezi azt.
A koncepcióautó egy hidrogéntöltéssel 483 kilométert tud megtenni (32 kilométert tisztán elektromos, akkumulátoros üzemben). A motortérben elhelyezett üzemanyagcellákat két darab, a csomagtartó padlója alá beépített 700 bar nyomású tartályból érkező hidrogén táplálja. A hidrogén az oxigénnel egyesülve elektromos áramot termel – 88 kW-os (120 LE-s) állandó teljesítményt biztosítva. A középre beszerelt lithium-ion akkumulátorok 9 kWh-nyi elektromos energiát képesek tárolni, ami további 60 kW (81 LE) teljesítményt jelent a Provoq-nak. Az üzemanyagcella által termelt elektromos energia a két tengely között oszlik meg, az első kerekeket egy 70 kW teljesítményű (95 LE) koaxiális meghajtó rendszer, a hátsókat pedig 40 kW-os (54 LE) beépített motorok hajtják. A Provoq így összkerékhajtású és élvezetesen vezethető. A százas gyorsulás körülbelül 8,5 másodpercet vesz igénybe, ami 30%-os javulást jelent az előző generációs üzemanyagcellás rendszerhez képest. A végsebesség 160 km/óra.
A Cadillac új, kifejező formanyelvét hordozó Provoq más érdekességeket is tartogat. A belső világítást és az audiorendszert például a tetőbe integrált napelemek üzemeltetik. A fékrendszer elektromos, a hűtőrács zsalui pedig nagy sebességnél bezárulnak, hogy javítsák a légellenállást (ha az üzemanyagcella hűtésére van szükség, automatikusan kinyílnak). Az első sárvédőkben találhatók az elegáns, dizájnelemként funkcionáló plug-in töltőnyílások, melyek segítségével megnövelhető a hatótávolság. Zöld fény jelzi a maximális töltöttséget. A 21 colos kerekekre Green-X technológiás Michelin gumikat húztak, melyek nagyon alacsony gördülési ellenállással bírnak. “H2O” mintázatuk is egyedi.
Az erőátviteli rendszer elemei és a hidrogéntartályok egyáltalán nem szűkítik a belső teret, így az kényelmesen elszállásol öt embert csomagjaikkal együtt. A csomagtartó az ülések lehajtásával tovább bővíthető. A szürke színű berendezést magas és selyemfényű krómbetétek, továbbá komplett belső világítási rendszer teszik high-tech hatásúvá és elegánssá. A váltó shift-by-wire rendszerű. No és persze az utastér tele van újrahasznosított vagy újrahasznosítható anyagokkal: a tetőburkolat szója alapú anyagból, a szőnyeg visszaforgatott poliészterből és jutafonalból készült, az ajtópaneleknél és a műszereknél speciális, szénszál-hatású Xorel anyagot használtak, a bőrkárpit pedig mentes minden káros kémiai anyagtól.
A Cadillac Provoq valóban ígéretes jármű, egy tágas, praktikus crossover, csúcstechnikát képviselő üzemanyagcellás meghajtással.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)