Vékony vagy széles gumit vegyünk?
Noha sokan azt gondolják, hogy a szélesebb (és drágább) gumiabroncsok minden esetben jobbak a vékonyabbaknál, a német autóklub (ADAC) szerint ez koránt sincs így. A szervezet szerint minden az egyéni igényeken múlik, a méretesebb és vékonykább gumiknak is megvannak az előnyei, illetve hátrányai. Az ADAC tesztje során egy Kia cee’det használt, melyre öt különböző gumivariációt […]
Noha sokan azt gondolják, hogy a szélesebb (és drágább) gumiabroncsok minden esetben jobbak a vékonyabbaknál, a német autóklub (ADAC) szerint ez koránt sincs így. A szervezet szerint minden az egyéni igényeken múlik, a méretesebb és vékonykább gumiknak is megvannak az előnyei, illetve hátrányai.
Az ADAC tesztje során egy Kia cee’det használt, melyre öt különböző gumivariációt szereltek fel. A szakemberek arra voltak kíváncsiak, hogy különböző gumikkal az autó hogy viselkedik fékezéskor, mennyire marad kezelhető vizes aszfalton, mekkora a veszélye az aquaplaningnak (kb. tapadásvesztés például egy mély pocsolya miatt), s kiegészítésként olyan faktorokat is vizsgáltak, mint a komfort, zaj és gördülési ellenállás.
Ahogy arra számítani lehetett, kezelhetőségi szempontból a szélesebb abroncsok nyertek száraz és vizes aszfalton is, 100 km/órás sebességről való vészfékezésnél pedig különösen erősek voltak: a fékút 5,2 méterrel volt rövidebb, mint a vékonyabb gumik esetében. Ugyanakkor az aquaplaning-jelenség már 69 km/órás tempónál jelentkezett (nagyobb felület, jobban felfekszik a vízre), míg a vékonyaknál csak 80-nál tapasztaltak ilyet a tesztelők. A szélesebb abroncsok sokkal zajosabbnak és kényelmetlenebbnek bizonyultak, nagyobb gördülési ellenállásuk miatt értelemszerűen a fogyasztásra is negatív hatást gyakoroltak.
Jól mondta az ADAC, minden az egyéni igényeken múlik, ha a jobb kezelhetőség a lényeg, szélesebb gumit kell venni, ha a kényelem és egyéb hasonló szempontok a fontosak, nyugodtan lehet kérni vékonyabbat is.
(Via: Motor Authority)
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)