Volkswagen Jetta BlueTDI Amerikának
A 4-hengeres TDI-t különböző motorbeli megoldásokkal és egy nitrogén-oxid katalizátorral alakították az egyesült államokbeli speciális feltételekhez.
A Bécsi Nemzetközi Motor Szakmai Tanácskozás keretében mutatta be a Volkswagen BlueTDI konstrukcióját, a kifejezetten az észak-amerikai piacra készült, új generációs turbódízel erőforrása sorozatgyártású változatát. A common-rail erőforrás az elsőként Európában 2007-ben, a Tiguan sorozatban alkalmazott high-tech TDI alapjaira épül, amely már a 2009 őszén hatályba lépő Euro 5 szabvány előírásainak is megfelel. A négyhengeres erőforrást különböző motorbeli megoldásokkal és egy nitrogén-oxid katalizátorral alakították az egyesült államokbeli speciális feltételekhez.
A fejlesztés hátterében az áll, hogy öt szövetségi államban (Kalifornia, Massachusetts, Maine, New York és Vermont) a világ jelenlegi legszigorúbb kipufogógáz-kibocsátási határértékei (BIN5/LEV2) hatályosak. Az üzemanyag minőségének az Amerikai Egyesült Államokban tapasztalható, s az európainál nagyobb mértékű ingadozása ellenére az új BlueTDI e szabványok követelményeit is teljesíti. Az új motorváltozat nyártól elsőként a Jetta egyesült államokbeli kivitelében jelenik meg. A limuzin immár évek óta az európai gyártó által kínált legsikeresebb modell az amerikai piacon, különösen dízelváltozatában.
“A magas üzemanyagárak és a környezet jóval tudatosabb védelme okán a dízelek az egyesült államokbeli autósok körében is egyre népszerűbbek” – mondta Dr. Ing. Jens Hadler, a Volkswagen motorfejlesztésének vezetője. Így folytatta: “Sok vásárló ezért – különösen Kaliforniában – már nagyon várta egy olyan szupertiszta dízel megjelenését, mint a BlueTDI. Úgy gondolom, e konstrukció nagyban segítheti a dízelek áttörését Amerikában, mivel csekély üzemanyag-fogyasztása révén egy tank gázolajjal is óriási hatótávolságot kínál. Autópályán például akár 60 mérföld/gallonos (3,92 l/100 km) fogyasztás is elérhető.”
A BlueTDI (2,0 liter, 140 LE, 320 Nm) fejlesztésének egyik központi elvárásaként a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátásának mérséklése fogalmazódott meg, mivel az amerikai BIN5/LEV2 szabvány ennek határértékét mérföldenként mindössze 0,05 grammban határozza meg. A wolfsburgi mérnökök e határértéket, illetve a károsanyag-kibocsátás általános visszaszorítását részben világszerte egyedülálló motorbeli konstrukciós megoldásokkal, valamint a karbantartásmentes nitrogén-oxid katalizátor alkalmazásával teljesítették.
A legfontosabb motorbeli megoldások között szerepel az európai TDI-motorokban is használt injektorok módosítása és a hengerbeli nyomásérzékelők alkalmazása. Ezek az égésfolyamat teljesen újszerű, a hengerek nyomásértékeire épülő szabályzását teszik lehetővé, amely gyorsabban és az egyes hengerekre lebontva, külön-külön zajlik. Szintén újdonság a továbbfejlesztett magasnyomású befecskendező szivattyú. Világszerte egyedülálló megoldás a magasnyomású kipufogógáz-visszavezető rendszer kiegészítése egy alacsony nyomásszintű visszavezető berendezéssel. E kettős kipufogógáz-visszavezetés (Zweikreis-AGR) a nitrogénoxid-képződés visszaszorításának egyik leghatékonyabb motorbeli módja, ugyanis már egyedül ezzel akár 60 százalékos csökkenés is elérhető.
A motoron kívül dolgozik az oxidációs katalizátor és a részecskeszűrő mögé kapcsolt nitrogénoxid-tárolókatalizátor, amely a nitrogén-oxidok kibocsátását végleg minimálisra mérsékli. Az összes megoldás együttes eredményeként a nitrogénoxid-emisszió mintegy 90 százalékkal csökken. A Jetta BlueTDI ezzel az amerikai autózás egyik leginkább környezetkímélő és leggazdaságosabb módját kínálja.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)