Cadillac és Corvette Magyarországon
Megnyitotta kapuit hazánk első hivatalos Cadillac és Corvette márkakereskedése. Ebből az alkalomból kipróbálhattuk a két márka modellválasztékát.
A Polar Mobil Kft. a Wallis Csoport részeként 1992 óta működik a magyar piacon. A csoport számos autómárkát forgalmaz Magyarországon és nagy tapasztalatokat szerzett a prémium és a felsőkategóriás autók értékesítésében. Az első Cadillac és Corvette bemutatóterem Budapest IX. kerületében, a Könyves Kálmán körúton nyílt meg, gyakorlatilag úgy, hogy a Polar Mobil Kft. kibővítette meglévő Saab Unlimited szalonját, helyt adva a két új márkának. A szalon kibővítése egyben azt jelenti, hogy a GM prémium és luxus márkái egy fedél alatt lesznek Budapesten. A Polar Mobil emellett 2007-ig megnyit a fővárosban egy Cadillac és Corvette Experience Center-t (Élmény Központ) is, amely a tervek szerint egyedi vásárlási- és márkaélményt biztosít majd. A befektetők stabil és biztos növekedésre számítanak, amelyet a más európai piacokon szerzett tapasztalatok támasztanak alá.
A Cadillac és a Corvette modelljei a gyorsan növekvő luxus és prémium szegmensben mérettetik majd meg magukat Magyarországon, ahol elsősorban egyedi amerikai stílusukkal kívánnak hódítani. A Cadillac-ek legfőbb dizájneleme, a függőleges lámpák is megteszik a hatásukat; szóval az európai szemnek szokatlan autók láttán az ember konstatálja: De bitang jól néznek ezek ki! A Cadillac az eredeti, autentikus luxusautó, a Corvette pedig a “heartbeat of America”, azaz “Amerika szívverése”. Utóbbi egy kompromisszumok nélküli sportkocsi, amelyik 50 év várakozás után jutott el hozzánk. Vezettük az autót és valóban feledhetetlen élményt nyújt! Aki már egyszer megtapasztalta életében, milyen érzés Corvette-et vezetni, pontosan tudja.
2006 tavaszán érkezik a középkategóriás – legkisebb – Cadillac limuzin, a sportos kinézetű BLS, addig a vásárlók a felső-középkategóriás CTS, az attól 20 centiméterrel nagyobb, már luxusszegmensbe tartozó STS, az SRX crossover-terepjáró, az XLR kupé-kabrió, valamint az Escalade óriás SUV közül választhatnak. Hamarosan megérkeznek az STS és az XLR típusok erőmodelljei is (STS-V és XLR-V is). Szeptembertől megvásárolható a hatodik generációs Corvette kupé és kabrió is (C6), sokak örömére.
Cadillac BLS
A középméretű, az európai vásárlók igényeit szem előtt tartva készült négyajtós BLS elsőkerék-hajtású, és a márka történetében az első típus, amelyik dízelmotorral is kapható lesz. A V-alakú krómozott hűtőmaszk, az első és hátsó éles, vertikális vonalak, a drágakőszerű fényszórók, valamint az álló lámpák ezen az autón is megtalálhatók, mint mindegyik Cadillac-en. Belül háromküllős sportkormányt, modern multimédiás rendszert, érintőképernyős DVD navigációt, Bose hifit és Bluetooth telefonrendszert találunk. A BLS-ben GM-Fiat erőforrások teljesítenek szolgálatot: Euro 4-es, 1,9 literes négyhengeres common rail dízelmotor részecskeszűrővel (150 LE), valamint háromféle benzines turbómotor 175, 210 (2.0 liter), illetve 255 lóerős (2.8 liter) teljesítménnyel.
Cadillac CTS
A Cadillac CTS (4828/1795/1441 mm) a sajtótájékoztatón elhangzottak szerint az Audi A6, a BMW 5, a Mercedes E-osztály által alkotott prémium felső-középkategóriás szegmens új képviselője, ám csak azok kisebb motorral felszerelt darabjaival mérhető össze. Az autó tengelytávja 2880 mm, csomagtartója pedig 420 literes. A CTS high-tech és elegáns megjelenésű egyszerre, amelyben fontos szerepük van a vertikális elrendezésű fényszóróknak és hátsó lámpáknak, amelyek először 1965-ben jelentek meg a gyártó egyik típusán. A kerekek polírozottak, 16 vagy 17 colosak. A négyajtós Caddyhez kétféle V6-os benzinmotor áll rendelkezésre, egyik 2,8, a másik 3,6 liter lökettérfogatból meríti erejét. 215 vagy 257 lóerő hajtja a hátsó tengelyt, mindkét esetben hatfokozatú manuális váltóhoz kapcsolva. A hajtóművek finom járású és kifinomult, de mi az erősebbel ismerkedtünk meg.
A V6-os alumínium-acél aggregát variálható szelepidőzítéssel és változtatható szívócsőhosszal (VVT) rendelkezik, maximális nyomatéka pedig figyelemreméltó, 340 Nm. Az erőforráshoz rendelhető hatsebességes Hydra-Matic automata váltómű is, amely remek szerkezet, rosszat nem tudunk rá mondani. A CTS futóműve alapvetően kényelmesre hangolt, igényes ezrkezet, bírja a magyar utakat, és alaptulajdonsága az önszabályozó hátsó felfüggesztés. A CTS luxuskivitelű, prémium felszereltségű utasteret kínál, amerikai autóhoz hűen alapfelszerelés például a kétzónás klíma, az elektromos vezetőülés, a tempomat és az elektrokróm belső tükör is. A tesztautókban érdekes kontrasztot alkotott a jó illatú, prémium minőségű bőrkárpitozás a helyenként igénytelen kopogós műanyagokkal és fröccsöntött kapcsolókkal. összességében a Cadillac CTS egy komfortos, gyors, jól vezethető autó, feltűnő formával.
Cadillac STS
Az STS képviseli a Cadillac-nél a luxuslimuzint. A LED-es hátsó lámpákkal és féklámpával rendelkező, másfél centi híján 5 méter hosszú, 2957 mm-es tengelytávú cirkáló a német prémiumgyártók autóival száll szembe. A hátsókerék-hajtású STS 3,6 literes V6 VVT, vagy 4,6 literes Northstar V8-as VVT erőforrásokkal vásárolható meg, utóbbi 325 lóerőt állít a pilóta szolgálatába. Az erőt ötsebességes automata váltómű továbbítja a kerekek felé, a hatalmas limuzin 7,4, illetve 6,2 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára. A Northstar motor nagyon megnyerte a tetszésünket, remekül húz és szép hangja van. Az STS-t gyárilag kétállású (utazó és sport) Magnetic Ride Control adaptív lengéscsillapító rendszerrel szerelik fel, amely ma a leggyorsabb reagálású ilyen rendszer a piacon.
Mindez ZF kormányművel és négycsatornás StabiliTrak stabilizáló rendszerrel lett kiegészítve, így a testes limuzin – bár alapvetően kényelemre hangolták – nagy sebességnél is bizalmat keltően az úton tartható. A műszerfalat itt is egy hatalmas központi kijelző uralja, amely minden elképzelhető információt megjelenít, a felszereltség pedig első osztályú. Van például kulcsnélküli nyitás és indítás, távolságtartó automatika, négyszínű head-up display, de kérhető fűthető és hűthető ülés, fűthető kormány, 15 hangszórós Bose surround hifi CD/DVD váltóval, és még sok egyéb finomság. 2006 elején érkezik egy kompresszoros csúcsmodell is, a 476 lóerős STS-V limuzin, amely kevesebb mint 5 másodperc alatt teljesíti majd a 0-96 km/h-s sprintet.
Cadillac SRX és XLR
A sajtóbemutatón számtalanszor összekevertük a két autót, pedig két teljesen különböző karosszériájú és célú járműről van szó. Az SRX egy öt/hétüléses crossover, azaz egy luxus kombi és egy szabadidő-autó keveréke, míg az XLR egy keménytetős luxus roadster. Az összkerekes SRX 4,95 méter hosszú és 1,72 méter magas, egyesíti a személyautók vezethetőségét a szabadidő-autók nagy belső terével és off-road képességével. Az SRX-nek majdnem 3 méter a tengelytávja, amely hatalmas lábteret eredményez, ráadásul a 238 literes (7-üléses verzióban) csomagtér egészen 1968 literig, tehát csaknem 2 köbméterig bővíthető. Az üléssorok egymáshoz képest – színházi stílusban – magasságban el vannak tolva, a hatodik és hetedik ülés pedig gombnyomásra a padlóba hajtogatható. Az SRX 3,6 literes V6-os, illetve 4,6 literes V8-as motorral rendelhető.
Volt szerencsém a hátsókerék-hajtású XLR-hez is, amely egy hamisítatlan amerikai kétüléses roadster, elektromosan mozgatható keménytetővel és valószerűtlenül hosszú motorháztetővel. A kocsi 4,51 méter hosszú és 1,84 méter széles, az 1999-es Evoq tanulmányra épül. Érdekessége, hogy csak egyféle, gazdag felszereltségű változatban vásárolható meg – bőrrel, navigációs rendszerrel, head-up display-el, fűthető és hűthető ülésekkel, valamint elektromos keménytetővel. Utóbbi 30 másodperc alatt nyílik le, illetve csukódik fel. Az elegáns és sportos roadstert a 325 lovas Northstar motor hajtja, amelynek maximális nyomatéka 423 Nm. Az XLR-t sebességfüggő kormánnyal, adaptív lengéscsillapítással és ötsebességes, manuálisan is vezérelhető automata váltóművel fegyverezték fel, azonban érzésre az XLR mégsem egy vérbeli sportautó. Érzésem szerint rázós úton csavarodik a karosszéria (lehajtott tetővel), kevés visszajelzést ad a kormány, nem eléggé feszes a futómű. Ezzel szemben a gyorsulás frenetikus, a nem mindennapi hangélményért pedig az előző Corvette négycsöves kipufogórendszere felel. Az XLR műszerfala egyébként nagyon szép, köszönhető ez a Bvlgari által tervezett műszercsoportnak.
Corvette C6 kabrió
A Corvette Az amerikai sportkocsi, s most már nálunk is kapható kupé illetve kabrió/vászontetős karosszériával. Jelenleg az autó egy 404 lóerős alumínium 6.0 literes V8-as motorral érhető el, később érkezik az ultrabrutál, 500 lóerős Z06-os csúcsváltozat. Én a “sima” Corvette kabriót próbáltam ki, amelyik életre szóló élményt jelentett. Úristen, akkor milyen lehet a Z06-os? Nos, az amerikai álmot megtestesítő Corvette C6 titka abban áll, hogy 125 mm-rel rövidebb és 25 mm-rel keskenyebb, tengelytávja viszont 3 centivel hosszabb elődjénél, így agilisabb, “terelgethetőbb” nála. Önsúlyát is csökkentették (1483-1492 kg), ezért nem meglepő a 4,3 másodperces százra gyorsulás és a 300 km/órás végsebesség.
A puszta számok azonban nem tudják visszaadni azt az érzést, amikor a Corvette úgy igazából nekiindul. A nyers V8-as erő alulról tör fel, olyan, mintha az ülés alatt lenne a motor, padlógáznál pedig elszabadul a pokol és az ember kisiskolás módjára kurjongat két kézzel a volánt tartva. A maximális 546 Nm-es nyomaték kíméletlenül bánik a 285 mm széles hátsó gumikkal, a gyorsulás a lapos autóban frenetikus, teljesen mindegy, milyen fokozatban vagyunk. Minél jobban nyomjuk a kemény gázpedált, annál durvább a V8-as hangja, és annál gyorsabban kúszik a sebességmérő mutatója a 200-as majd a 300-as osztás felé. Komolyan mondom, már pusztán a hangélményért érdemes megvenni az autót. A hatsebességes kézi váltó nagyon keményen jár a kulisszában, a fokozatok pedig közel vannak egymáshoz, így kell egy fél óra, amíg az ember megszokja és nem akar folyton melléváltani.
A Corvette kőkemény sportkocsi, gyári adatok szerint 0,98 g-s oldalgyorsulásra képes (!), amely adatot egyébként a head-up displayen menet közben folyamatosan jelez a gép. A Corvette elöl 18, hátul 19 colos felniket kapott defektmentes abroncsokkal, és további erénye, hogy hátul merevhidas felfüggesztéssel bír, ami gyakorlatilag tönkretehetetlen. Amúgy a Corvette-el városban is lehet közlekedni, nem rázza szét a belső szerveket, bár nyilván nem lesz belőle bevásárlóautó. Választható hozzá Magnetic Selective Ride Control futómű is, amely felismeri az útburkolat minőségét, és ehhez hangolja a lengéscsillapítókat. Ja, és a vászontető háromféle színben rendelhető (fekete, bézs és szürke).
Mégis mennyiért?
Kezdjük a Corvette-el, amelynek meglepően jutányos az ára a konkurensekkel összehasonlítva: a Coupé 19 380 000, a Cabriolet pedig 21 765 000 forintért már a miénk lehet! A Cadillac CTS indulóára 11,2 millió forint 2,8 literes motorral, a nagyobbikkal 12,5 millió forint, magas alapfelszereltséggel. Az STS 3,6 V8 limuzin beszállóára 15 millió forint. Az SRX crossover 14,5 (3,6 l), illetve 18,7 millió (4,6 l) forinttól vihető haza parádés felszereltséggel, míg az XLR 24,5 millió forintért ad luxus kabrióélményt. A monumentális Escalade-ért 20,3 millió forintot kérnek.