Családi kisautó a Nissantól
címkék:
Megérkezett hazánkba a Nissan legújabb modellje, a Note, amely a B kategória legnagyobb térkínálatú autója. Utasterének alakíthatósága is egészen különleges.
A 2004-es Párizsi Autószalonon bemutatott Tone koncepcióautó alapján kifejlesztett Note az Alliance B padlólemez meghosszabbított változatára épül, tengelytávja 2600 mm, teljes hossza pedig meghaladja a 4 métert. Ez a padlólemez elsőként a jelenlegi, 2003-ban bemutatott Micra alapjául szolgált, a Nissan az új Micra C+C modellhez is felhasználta, de a stratégiai együttműködési partner, a Renault is alkalmazta a Modus és az új Clio III modelleknél.
Lecsapott tetővonalával, szokatlan hátsó lámpáival és hosszú, karcsú megjelenésével a NOTE igen egyedi formájú. De a Nissan formaelemeire való finom célzás révén nem lehet kétséges az autó származása: a Micrához, Muranohoz, 350Z-hez hasonlóan a NOTE megkülönböztethetően más és demonstrálja, hogy a Nissan család tagja. Az 1,55 méteres magasság és a több mint négyméteres hossz révén a ferdehátú autó sportos benyomást kelt. A legszokatlanabb az autón a tetővonal, ami a szélvédőtől kezdve enyhén emelkedik a B-oszlop feletti részig. Innen ismét lejteni kezd hátrafelé, hogy az autó végén azután ismét emelkedjen. Ez a “síugrósánc-effektus” különös dinamizmust ad a NOTE-nak.
Az övvonal magas, a sárvédők domborítottak, a hátsó oldalablakok trapéz alakúak, mögöttük a D-oszlop pedig majdnem háromszög alakú. Az autó orrkiképzése a Micrát és a Muranot idézi a Micráéhoz hasonló, de nagyobb fényszóróval és két soros hűtőráccsal. A fényszórókon megmaradt az egyedi jellegzetességnek számító, de egyben praktikus “buborék” a reflektor tetején. Ez jól látható a vezetőülésből és segít a tájékozódásban parkoláskor és szűk utcán lejtmenetben haladva.
Középkategóriás lábtér
Annak érdekében, hogy a NOTE átalakíthatósága a lehető legnagyobb mértékű maradhasson, a hátsó üléspad hosszirányban eltolható, 160 mm-rel mozdítható előre, ha a csomagtartó megnagyobbítására van szükség. A hátsó üléseket maximálisan előretolva a lábtér elegendő két felnőttnek, leghátsó pozíciójukban viszont középkategóriás lábteret eredményeznek. A VDA szerint mért legkisebb, 280 literes csomagtér méret 437 literre nő az ülések előretolt helyzetében, és 1332 literes méretet ér el, ha a hátsó ülést előrehajtják. A maximális átalakíthatóság érdekében az első utasülés támlája is előrehajtható, így legfeljebb 2,4 m hosszúságú tárgyak is szállíthatóak, vagy díványként használva el lehet nyújtózkodni rajta.
A csomagtér kialakítása is szokatlan, mivel a padlólemezt megkettőző, állítható rakodópolccal szerelték fel. A Flexi-Board nevet viselő megoldás, a kettős fémvázas polc felső állásában sík rakodófelületet képez, alatta egy “titkos rekesszel”, míg az alsó állásban a legnagyobb egybefüggő rakodótér hozható létre. A polcok terhelhetősége 50 kg. A rakodópolcok megfordíthatók, egyik felületük szőnyegborítású, míg a másik felület vízálló, így például rárakható a sáros lábbeli, a kerti növények, a sícipő, a nedves fürdőruha stb., anélkül, hogy félni kellene attól, hogy ezek beszennyezik a belső teret.
Ezen felül a NOTE-ban ötletes pakolóhelyek tucatjai találhatóak. Az első ülések háttámlái nem csupán a lehajtható tálcákat hordozzák, hanem zsebeket is könyvek, folyóiratok vagy a kisgyerekek által összegyűjtött kacatok számára. A nagy – és fűthető vagy hűthető – kesztyűtartó fedelén kialakított hasznos részlet a külön térképtartó, a középkonzolon pedig tágas tartó helyezkedik el érmék, mobil telefon és CD-k számára. A Micra kedvelt megoldását átvéve, a NOTE első utasülése alatt szintén megtalálható a titkos tárolóhely. Az első és a hátsó térben, valamint a csomagtartóban 12V-os elektromos csatlakozók találhatók mobiltelefon töltésére, hordozható DVD, elektronikus játékok, hűtőtáskák számára, és nem kevesebb, mint hat pohártartó szolgálja a kényelmet.
Erőforrások
A bemutatástól kezdve négyféle motorból választhatnak a vevők, két benzines és két dízel közül. Mindkét benzinmotor Nissan fejlesztés, és kielégíti az Euro4-es normákat. Az 1,4-es Note 1386 cm3-es, teljesen alumíniumból készült, 16 szelepes motorja 88 LE teljesítményű és 128 Nm nyomatékú. Az 1,6-os erőforrás szintén alumínium szerkezetű és hengerenként 4 szelepes, 1598 cm3 hengerűrtartalmával 110 LE teljesítményt és 153 Nm nyomatékot ad le.
Az 1,5 literes dízelmotorok a stratégiai együttműködő partner Renault fejlesztései. Mindkettő turbófeltöltésű, töltőlevegő-visszahűtésű, közvetlen befecskendezésű, 1461 cm3 lökettérfogatú dCi dízelmotor Euro4-es környezetvédelmi besorolású, közös nyomócsöves befecskendezési technikát alkalmaz. Kétféle teljesítménnyel állnak rendelkezésre: 50 kW (68 LE) és 160 Nm nyomaték, illetve 63 kW (86 LE) és 200 Nm, mindkét esetben kifinomultságot és kedvező üzemanyag-fogyasztást garantálva. Mindegyik változatba a Renault által kifejlesztett 5 fokozatú mechanikus sebességváltó került, de az 1,6-os benzinmotor mellé új, Nissan-fejlesztésű négyfokozatú automataváltó is rendelhető. Az 1,4-es benzinessel a Note maximális sebessége 165 km/h, 0-ról 100-ra 13,1 másodperc alatt gyorsul. A 110 lovas benzinessel a kocsi már 183 km/órára képes és 10,7 másodperc alatt gyorsul százra. A 68 lóerős dízellel 155 km/h az elérhető legnagyobb sebesség, míg az erősebbikkel 168 km/h. A gyorsulási adatok 16,5 és 13 mp. Mindkét common rail erőforrás alig 5 liter felett fogyaszt százon.
Három felszereltségi fokozat
A Nissan bevált gyakorlatát követve háromféle felszereltségi fokozat közül lehet választani – a belépő Visia változat, a bőségesebb Acenta és a csúcsot képviselő Tekna közül. Magyarországon az Acenta változat az összes motorral rendelhető, a Visia felszereltségi szinthez az 1,4 literes benzinmotor és a gyengébbik 1,5 dCi-motor, míg a Tekna változathoz vagy az 1,6-os benzinmotor, vagy a 86 lóerős 1.5 dCi-motor rendelhető.
Az összes modell esetében a biztonsági alapfelszereltség tartalmazza a legalább két légzsákot, az ABS-t vészfék-asszisztenssel (BAS) és elektronikus fékerő-elosztóval (EBD), míg a Tekna modellváltozat alapszereltségként tartalmazza az ESP-t is. Az összes modellváltozat részét képezik az eltolható hátsó ülés, a központi zár és a hazakísérő fény, míg a Flexi-Board polcrendszer, a titkos tárolórekesz, a háttámlára szerelt tálcák, az első és hátsó kartámasz, a hátsó ülészsebek, az Acenta modelltől kezdődően találhatók meg a széria-kivitelben. Ebben az elektromos mozgatású és fűtésű visszapillantó tükör, az első ülés alatti titkos tárolórekesz, a fedélzeti számítógép és az állítható magasságú vezetőülés is benne van. A csúcskivitelt jelentő Tekna a részben bőrkárpitozású üléseket is felvonultatja a ködlámpa és a 16 coll méretű könnyűfém kerekek mellett.
A Nissan Note alapára 3 099 000 forint, az Acenta változat 300 ezer forinttal többe kerül. Az 1,6-os 3 614 000 forinttól érhető el, Tekna kivitelben 3 974 000 forint az alapár. Az automataváltó felára 250 ezer forint. A 68 lovas dízelmotorral az autó ára 3 529 000 forinttól indul, a 86 lóerős erőforrással felszerelt változatot pedig 3 991 000 forintért kínálják (Acenta). A Tekna csúcsmodellért 4 351 000 forintot kérnek.