Magyarországon az 5-ös Golf
címkék:
Az első generációs Golf 30 évvel ezelőtt, 1974-ben gördült ki a gyár kapuján, és az olyan tulajdonságainak köszönhetően, mint a variálhatóság, a dinamikus motorok és a biztonságos, semleges futómű elsőkerék-meghajtással, hamar népszerűvé vált. A Golf három évtizeden át az egyik legkelendőbb autó volt világszerte, eddig több mint 22 millió darabot értékesítettek belőle (ez 30 éven […]
Az első generációs Golf 30 évvel ezelőtt, 1974-ben gördült ki a gyár kapuján, és az olyan tulajdonságainak köszönhetően, mint a variálhatóság, a dinamikus motorok és a biztonságos, semleges futómű elsőkerék-meghajtással, hamar népszerűvé vált. A Golf három évtizeden át az egyik legkelendőbb autó volt világszerte, eddig több mint 22 millió darabot értékesítettek belőle (ez 30 éven keresztül minden nap 2100 új vásárlót jelent). Az ötödik generációs Golf Nyugat-Európában 2003. októbere óta kapható, év végéig máris 135 ezret gyártottak belőle. Idén egyébként mintegy 600 ezer darab új Golf gyártását tervezik, és a kompakt kocsi minden bizonnyal Magyarországon is népszerű lesz (13 év alatt a Golf és Golf Variant modellekből 36500 darab talált gazdára hazánkban).
Sportos és “maradi”
Az ősztől leváltott negyedik generációs Golf csak kisebb módosításokban különbözött elődjétől, és így is fenn tudta tartani az eladásokat. A legendás megbízhatóság, a bevált forma, és nem utolsó sorban a kompakt osztályban élvonalbeli minőség garantálta a sikert. Bármennyire is jó autó volt azonban a Golf IV, az egyre modernebbé, biztonságosabbá, dizájnosabbá és tágasabbá váló konkurensek sok tekintetben megelőzték. Nos, mondhatjuk, a Golf V az elődmodell minden negatívumát kiküszöbölte, és kinézete is – miközben követi a tipikus ötajtós Golf formát – amennyire lehet, stílusos és sportos lett. Az új családtag első pillantásra összetéveszthetetlenül Golf, vaskos C-oszloppal, de jóval erőteljesebb, határozottabb fellépésű, mint elődje. A frontrész csapott, ezáltal sportos összhatású, de a hátsó traktus is izmos benyomást kelt. A lejtős motorháztető erősen döntött szélvédőben folytatódik, az övvonal is folyamatosan emelkedik. A tervezők érzékelhetően a dinamikus hatás elérésére törekedtek, melyet az igencsak kiszélesített sárvédők is mutatnak: a Golffal szemben, illetve mögött állva feltűnnek a „széles vállak”. Jellegzetesek az első kerek fényszórók a Phaeton stílusát követő beépített indexekkel, valamint a duplalencsés hátsó lámpák is. Érdekes, hogy csak az autó elején és oldalán találunk fényezést megóvó gumicsíkot, s nem találtuk harmonikusnak a hűtőrácsot sem.
Tágas utastér
Az 5-ös Golf karosszériája szélesebb (1759 mm/ +24 mm), magasabb (1485 mm/ +41 mm), így utastere is sokkal tágasabb (+54 mm utastér hosszúság) mint a negyedik generációé. A növekedés különösen a hátsó traktusnál és (+ 52 mm lábtér és +24 mm belmagasság) a csomagtartónál (350 liter / + 20 liter) szembeötlő, az új Golf néhány középkategóriás kocsinál is tágasabb belső teret kínál. 186 centiméteres magasságommal, az ideális vezetési pozíció beállítása után hátra beülve, úgy fértem el, hogy a térdem még nem ért hozzá az első üléstámlához. A fejtér is bőséges. Tehát már nemcsak elöl, hanem hátul is kedvezőek a helyviszonyok, ráadásul az ülőlapok hossza és szöge is ideális. Utóbbi annak köszönhető, hogy az üléseket teljesen áttervezték, emellett a beállítási tartományokat is megnövelték. A szokásos aszimmetrikusan osztott hátsó üléstámlán kívül opcióként szerelhető be olyan első utasülés, amelynek a támlája vízszintes szintig előrehajtható. Továbbá az új Golf ebben a szegmensben az első olyan autó, amelyet elektromosan négy irányban állítható deréktámasszal is kínálnak. A sofőr munkahelye ergonómiailag hibátlanul kivitelezett, és örömmel vettük, hogy új, a lábat kényelmesen támasztó középkonzolt szereltek (az Audi A3-ban találni hasonlót) a Golfba. A műszerfal dizájnja nagyon kellemes, modern kivitelű, ám anyagminőség szempontjából nem lépi túl az elődmodellt, és ezt sokan, többek között mi is kifogásoltuk.
Biztonságból ötös
Ha egyes részleteket tekintve a Golf nem is fejlődött, technikai színvonala és biztonsága nagyot lépett előre. A statikus karosszéria merevség például 80%-kal nőtt, és jelentősen növekedett a nagyszilárdságú karosszériaelemek használatának aránya. A gyártósoron 140 különleges robot szavatolja a Golf karosszériájának szilárdságát: összesen 70 méter hosszú lézerrel hegesztett varrat kerül az új Golfba, szemben az elődjét jellemző öt méteres hosszúságú lézervarrat-hosszal. A kocsi további egyedi jellemzője, hogy ez az első sorozatban gyártott acélkarosszériás személygépkocsi moduláris rendszer szerint készült ajtókkal. Sérülés esetén csak a külső burkolólemezt kell kicserélni az egész ajtó helyett, amely idő- és költségmegtakarítást eredményez.
A Golfban a Volkswagen új felfüggesztési rendszerét találjuk, amely éppolyan sportos, mint amilyen biztonságos. Elöl jelentősen továbbfejlesztett McPherson típusú futómű gondoskodik a stabil úttartásról; hátul pedig újonnan kifejlesztett, többlengőkaros futóművet (négylengőkaros felfüggesztés) építenek be, amelynek köszönhetően a kormányozhatóság és a vezetés kényelme határozottan javult. Mivel az új Golfban döntött lengéscsillapítókat és ovális, padlólemez alatti rugókat használnak, a csomagtartó kerékdobok közti távolsága is megnőtt. Az elektromechanikus kormányrendszer pontos irányíthatóságot és jó egyenesfutást ígér. Alig várjuk, hogy mielőbb kipróbálhassuk a Golfot, mert az eddigi összehasonlító tesztek tanúsága szerint is az ötödik generációs Golf legnagyszerűbb pontja a futómű.
11-féle erőforrás
A bevezetési fázisban a Golf négyféle benzinmotorral (1.4 55 kW/75 LE, 1.4 FSI 66 kW/90 LE, 1.6 75 kW/102 LE, 1.6 FSI 85 kW/115 LE) és két TDI motorral (1.9 TDI 77 kW/105 LE és 2.0 TDI 103 kW/140 LE teljesítménnyel) kapható Magyarországon, de később további erőforrások érkeznek majd. Csatasorba áll egy 2 literes FSI motor 110 kW/150 LE teljesítménnyel, valamint egy 2.0 SDI dízel 55 kW/75 LE teljesítménnyel, melyeket később a sportos erőforrások követnek. Az előzetes hírek szerint a Golf GTI modellt például egy 2 literes, turbós FSI motor hajtja majd. A Golf V végül az egyik legszélesebb motorpalettával bír majd.
A Golf 1.4 és 1.9 TDI ötfokozatú váltóval rendelkezik, az 1.6 FSI és a 2.0 TDI változatokhoz azonban hatfokozatú váltó tartozik (ez az 1.9 TDI-nél opcionális). Ultramodern, automata hatfokozatú váltóval is megrendelhető az 1.6 FSI, illetve az összes TDI változat: a közvetlen kapcsolású DSG váltómű félautomata és teljesen automata üzemmódot is kínál.
Felszereltség és árak
A Golf három- és ötajtós változatban vásárolható meg, Trendline, Comfortline és Sportline felszereltségi verziókban. Az új Golf alapfelszereltsége bővült az elődhöz képest. Most mindegyik Golfban benne van a hat légzsák, az öt fejtámasz (elöl aktívak), a biztonsági kormányoszlop, az ütközés esetén behúzódó pedálok, az öntanuló elektromechanikus szervokormány (EPS), a négy tárcsafék, valamint a kipörgésgátló (ASR) és blokkolásgátló (ABS). Emellett minden alapfelszereltségű Golfban megtaláljuk a központi zárat, az indításgátlót, az elektromos és fűthető tükröket, a 4 irányban állítható kormányt, az elektromos ablakemelőket elöl és a CD-s rádiót is.
Az ötödik generációs Golf előértékesítése már megkezdődött, az alapmodell 3 499 000 forintba kerül (Golf 1.4 16V 75 LE, 3 ajtós). Az 5-ajtós alapmodell bevezető ára némileg magasabb, 3 672 000 forint. A 3-ajtós, 105 lóerős PD TDI változatért 5 128 000 forintot kell letenni, a 140 lóerős csúcs-TDI 5 749 000 forintot kóstál. Január 30-án és február 1-jén az ország 35 Volkswagen márkakereskedése Nyitott Napok keretében várja az érdeklődőket, ahol bárki kipróbálhatja a jövevényt.