1500 lóerő a hátsó keréken
Az amerikai mester V10-es Viper motorjai 91-es benzinnel is 1200 Nm-t és 900 lóerőt tudnak – ez azonban csak a belépő, legkeményebb autója 1500 lovas, és alig több mint 8 másodperc alatt ugrik 280 km/órára!
Jason Heffner, a Baltimore-i tuningmester már hét éve űzi a szakmát, és munkái egészen elképesztő gyorsulási eredményeket produkálnak. Olyannyira, hogy manapság ő készíti a világ leggyorsabb Dodge Vipereit! Ráadásul európai embernek érthetetlen módon, a rekorder modell nem kézi váltóval, hanem automatával dolgozik. Ez 8,26 másodperc alatt teljesíti a klasszikus negyedmérföldes távot, és még mielőtt bárki is bonyolult fizikai képletekkel elkezdené kiszámolni, hogy a célban mekkora sebességgel megy Heffner csúcs Viperje, eláruljuk: 283 km/órával! Ugyanez a motor hatsebességes kézi váltóval társítva 8,75 másodperc alatt futja a 400 méteres távot, mely 270 km/órát jelent a végén.
Az amerikai műhelyben kompresszort vagy turbót kapnak a V10-es Viper motorok. Teljesítményük a használt benzin oktánszámától függ. 91-essel 900, 93-assal 1100, míg versenybenzinnel 1500 lóerőt adnak le. Az utóbbi gigantikus teljesítményt azonban, az igazat megvallva túlzás volna csupán az oktánszámnak betudni. Ebben az esetben ugyanis két turbófeltöltőn lélegzik az óriásmotor, és több eredeti alkatrész is ki van cserélve benne. A képeken látható fekete Viper 903 lóerővel és aszfaltszaggató 1290 Nm-es maximális nyomatékkal bír!
A leglényegesebb az AEM motorvezérlő rendszer, amely nemcsak a turbónyomást és a befecskendezést, hanem a kipörgésgátlót is dirigálja. Igen nagy szükség van rá, hiszen ebben az autóban elég egy túlméretezett mozdulat a gázpedálon, és akár 150-nél is elpörögnek a hátsó kerekek, majd csúnyán keresztbeáll a Viper, ha nem piruettezik. Az AEM tehát figyeli a kerekek tapadását is, és mindig csak akkora hajtást enged rájuk, amitől még nem pörögnek el. A motorvezérlő rendszeren kívül egyéb módosításokat is végeztek a Heffner’s Performance emberei. Más a befecskendező-rendszer, módosítottak többek között a főtengelyen, a dugattyúkon, a hajtókarokon, az olajhűtőn, a szelepeken, a kipufogórendszeren, átalakították a fékrendszert és az erőátviteli rendszert is.
A külsőn nem sokat változtattak, így nem tűnik fel a nézelődőknek, hogy nem egy “átlagos” Viperrel állnak szemben – ha egyáltalán valahol átlagosnak lehet nevezni a Dodge és a Chrysler büszkeségét. Pedig a felnik exkluzív darabok, a HRE kínálatából valók, és elöl 19, hátul 20 col átmérőjűek. Rajtuk 275/30 ZR 19 illetve 345/25 ZR 20-as gumihengerek feszülnek. A felniket bárki lecserélheti, azonban az utastéren egyértelműen látszik, hogy Heffnerék tuningműhelyében járt az autó. Az átalakítások minden esetben egyediek, és a Heffner’s Performance egy év garanciát vállal rájuk.
B.G.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)