A versenypálya dízel ördöge
A nagy múltú BMW-tuner, az AC Schnitzer igazi pályaautót faragott egy BMW Z4-ből úgy, hogy a motorját egy háromturbós dízel aggregátra cserélte. A jármű, amely egyedi darab marad, a Sachsenring leggyorsabb dízel autója lett.
A pályafutását Z4 sDrive 23i modellként kezdő kétülésesbe a szakemberek az új 5-ös sorozatból származó háromturbós 3 literes turbódízelt műtötték bele és még egy picit húztak is rajta. Majd a gyári hatfokozatú manuális váltót nyolcsebességes automatára cserélték és betettek egy E92-es M3-asból származó hátsó tengelyt illetve korlátozottan záró differenciálművet. Az AC Schnitzer ACZ4 5.0 d-nek elnevezett gép immár 430 lóerőt mozgósít, maximális nyomatéka pedig 840 Nm (az M50d adatai: 381 LE és 740 Nm), így 4,5 másodperc alatt gyorsul százra és csaknem eléri a 300 km/órás végsebességet. A gázolajos Z4 az Auto Bild sportscars tesztjén 1 perc 37,22 másodperces köridőt futott a Sachsenringen, így ő lett a pálya leggyorsabb dízele.
A megemelt motorteljesítmény persze önmagában nem lett volna elegendő a rekorddöntéshez, szisztematikus fogyókúrára is szükség volt. Az elektrohidraulikusan mozgatható fémtetőt és a csomagtérfedelet például szénszál erősítésű műanyagra cserélték, amivel egyedül 90 kilogrammtól szabadították meg az autót. Emellett a hátsó kipufogódobot is könnyebbre cserélték, az új alkatrész 23 helyett csupán 4 kilogrammot nyom. További 25 kilogrammot takarítottak meg az új, 19 colos kovácsolt felnikkel, amelyekre 265/30 méretű abroncsokat feszítettek. Összességében mintegy 131 kilogrammot sikerült lefaragni az autó tömegéből; a gyárinál sokkal nehezebb erőforrás ellenére az ACZ4 5.0d 1469 kilogrammot nyom.
A fékrendszert is könnyebbre és hatékonyabbra cserélték, s a minden paraméterében állítható versenyfutómű sem nehéz darab. A 3 centiméterrel ültetett karosszéria és az aerodinamikailag optimalizált karosszéria kiegészítők pedig jóval stabilabbá teszik az autót nagy sebességnél. Az utastérben a legnagyobb változást a karbon kagylóülések jelentik, amelyek kiváló oldaltartást nyújtanak.
Az AC Schnitzer ACZ4 5.0 d egy tanulmány, így nem eladó, de jelenlegi formájában 113 965 euró az értéke. A fékrendszert, a felfüggesztést, a karosszériát, a belső teret és a kerekeket érintő konverziók az AC Schnitzer Z4 modellre szabott kínálatában is megtalálhatók.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)