/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

1 MW teljesítményű hidrogénüzemű generátort épített a Toyota

2022. szeptember 05. 17:10   |   Autoblog
címkék:  

Hidrogén üzemanyagcellás rendszerekkel szerzett, páratlan tapasztalatát felhasználva a Toyota megkezdte a nagy teljesítményű, telepített áramfejlesztő berendezések fejlesztését.

A Toyota észak-amerikai képviselete, valamint az USA energiaügyi minisztériumának megújuló energiákat kutató laboratóriuma (NREL) különleges együttműködésbe fogott: a két szervezet 1 megawatt teljesítményű hidrogén üzemanyagcellás áramfejlesztő berendezést tervez, épít, telepít és tesztel az NREL Colorado állambeli központjában.

A Toyota számára nem ismeretlen terület a stacionárius, azaz telepített üzemanyagcellás generátorok építése, eddig azonban jóval kisebb léptékű berendezéseket fejlesztettek. A vállalat Japánban már 2019-ben kísérleti üzembe állított egy 100 kW teljesítményű áramfejlesztőt, amelyben a Toyota Mirai üzemanyagcellás gépkocsi komponenseit alkalmazták. Az ezzel szerzett tapasztalatok alapján aztán 2020-ban megépítettétek a rendszer csökkentett, 50 kW teljesítményű verzióját.

Ezzel párhuzamosan Európában átadtak egy 60 kW állandó teljesítményre képes, hidrogénüzemű áramfejlesztőt az Energy Observer Developments (EODev) szervezetnek. A Toyota korábban az NREL részére is épített már egy üzemanyagcellás áramfejlesztőt, amely az intézet számítógépes rendszerének és adatbankjának a szénsemleges üzemeltetését tette lehetővé.

A most tervbe vett hidrogénüzemű generátor alapvetően ugyanazt a technológiát alkalmazza, mint a korábbi rendszerek, hiszen azokat eleve moduláris, bővíthető szerkezetűre tervezték. Azokkal szemben azonban 1000 kW (1 MW) teljesítményre lesz képes, ráadásul egyenáramú és váltóáramú hálózatokat is képes lesz táplálni. A tervezés során a lehető legteljesebb mértékű kompatibilitásra törekednek: a Toyota által tervezett, integrált vezérlőrendszerrel működtetett üzemanyagcellás egység teljesen csereszabatos a hasonló teljesítményű, hagyományos generátorokkal, így telepítése és későbbi piaci elterjesztése egyszerűbben, gyorsabban és gazdaságosabban oldható meg.

A kutatás során nem csak a rendszer erősségeit, de a megoldás esetleges gyenge pontjait is feltérképezik: így megfigyelik például a technológia tartósságát, azaz a teljesítményvesztés léptékét és mértékét. Az így kinyert adatok a későbbiekben kulcsfontosságúnak bizonyulhatnak további fejlesztések során. Szintén fontos kutatási terület, hogy a hidrogén üzemanyagcellás rendszer mily módon integrálható energiatároló rendszerekkel, illetve egyéb, megújuló energiákat (pl. napfény, szél) hasznosító erőművekkel.

Az NREL és a Toyota megawattos teljesítményű, kísérleti üzemanyagcellás áramfejlesztő egysége egy nagyobb léptékű hidrogénenergetikai projekt keretében valósul meg. A rugalmasan bővíthető rendszer egy 600 kg kapacitású H2-tartályból, egy 1,25 MW teljesítményű protoncsere-membrános elektrolizáló berendezésből, valamint a Toyota által biztosított üzemanyagcellás áramfejlesztő egységből áll. A rendszer telepítése még a nyár folyamán befejeződik, és még az év vége előtt megkezdődhet annak kísérleti üzeme.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 50.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/