Újabb rekordot ért el a CNG felhasználás hazánkban
címkék: biogáz, cng, földgáz, gázüzemű, megújuló, metángáz, sűrített földgáz
A tavalyi év első 11 hónapját tekintve több mint 50 százalékkal nőtt a CNG értékesítése Magyarországon. Ezen időszak alatt hazánkban 11,243 millió köbméternyi sűrített földgázt használtak fel járművek hajtására. Összehasonlításul, 2015-ben mintegy 8,004 millió köbméter tiszta üzemanyagot értékesítettek Magyarországon. „Bár, még a decemberi adatokra várni kell, az már most látszik, hogy jelentős mértékben erősödött a kereslet idehaza a CNG-re” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE).
A növekvő értékesítést jól tükrözi, hogy 2016 harmadik negyedévében már stabilan 1,1 millió köbméter fölé nőtt a CNG eladása, ami az MGKKE megalakulását megelőző 2010-es év csaknem teljes, éves magyarországi értékesítési mennyiségének felelt meg. „A növekvő kereslet számos szereplő együttes munkájának köszönhető. Jól látszik, hogy a tiszta és karbonmentes közlekedés elterjedéséhez a szakmai, társadalmi és nem utolsó sorban kormányzati szereplők egységes fellépése szükséges” – tette hozzá Domanovszky Henrik.
Az MGKKE intenzíven dolgozik annak érdekében, hogy a bio- és földgáz alapú tiszta üzemanyagok rövidesen a távolsági áruszállításban is megjelenhessenek, egyedüli valós alternatívát szolgáltatva a szektor számára. Az MGKKE hisz abban, hogy a korábbi évek töretlen növekedése – mely 2010-től minden évben több mint felével magasabb fogyasztást jelentett – 2017-ben és a rákövetkező években is tartható lesz.
Háttérinformáció:
A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotórészét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után jármű hajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízelmotoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb CO2-emissziót okoz.
A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárdrészecske-kibocsátása szinte nulla, NOX-kibocsátása pedig már régóta az Euro 6 előírásai által megszabott határérték alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége a jelentős, akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint fele akkora zajterhelést jelent.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)
Ez egyszerűen röhej. Mo.-n mindennel lehet gépjárművet hajtani, és még büszkélkednek is, de az igazi tiszta, és megújuló erőforrások (ha valaki itt véletlenül nem tudná: szél- és napenergia) kiaknázása nem támogatott. Bárki bármit is ferdít: a belső égésű motorokban égés történik, és ha az égés egyik alkotóeleme széntartalmú (mint a CH4 esetében) akkor Co2 vagy CO, és még más is keletkezhet. NE állítsuk, hogy a gázüzemű gépjárművek tiszta üzemanyaggal működnek…
Ez egyszerűen röhej!