A Cupra X Zengő Motorsport a PURE ETCR bajnoka!
címkék: cupra, cupra e-racer, ekström, pure etcr, zengő motorsport
A Cupra és Mattias Ekström hódította el a PURE ETCR bajnoki címeit a franciaországi Pau-Arnos pályán, autósport-történelmet írva az első elektromos túraautó-bajnokság megnyerésével. A Cupra e-Racer járt a mezőny élén egy olyan szezon során, ahol igen kis különbség mutatkozott az egyes versenyzők, illetve csapatok között.
„Gratulálunk Mattias Ekströmnek, Jordi Genének, Mikel Azconának, Nagy Dánielnek és az egész Cupra X Zengő Motorsport csapatnak! Mi, a Cupra gárdája, egyaránt nagy rajongói vagyunk a kihívásoknak és az ambiciózus kalandoknak – ami éppúgy génjeinkből fakad, akárcsak a versenyzés” – hangsúlyozta Dr. Werner Tietz, a Cupra kutatás-fejlesztési alelnöke. „A PURE ETCR sorozatban elért diadalunkkal megmutathatjuk a világnak, hogy elektromos technikával is lehet szórakoztató és izgalmas a túraautó-versenyzés. Mindeközben a további tanulást, illetve olyan technikák fejlesztését is lehetővé teszi számunkra, amelyeket a jövőben már az utcai autókban láthatunk viszont. A Cupra e-Racer révén szerzett tapasztalatok hamarosan már azon Cupra modellekben jelenhetnek meg, amelyekkel ügyfeleink közlekednek a világ utcáin és országútjain.”
Ekström és a Cupra egyaránt a pilóta-, illetve konstruktőri pontverseny élén érkezhetett a szezon utolsó versenyhétvégéjére, ám korántsem tekinthették magától értetődőnek a bajnoki címet – azt ugyanis még a pályán kellett bebiztosítaniuk. Csoportküzdelmei megnyerésével és a legjobb kvalifikációs idővel a svéd pilóta már a hétvége kezdetétől egyértelművé tette, hogy a végső győzelemre tör. A verseny során – annak ellenére, hogy egy vetélytársával adódott incidens következtében a boxba kényszerült – Mattias végül az ötödik helyen végzett és sikerült begyűjtenie a bajnoki címhez szükséges pontokat.
„Nagy büszkeséggel tölt el mindaz, amit a PURE ETCR történetének első szezonjában sikerült elérnünk a Cupra csapatával” – emelte ki Mattias Ekström, a PURE ETCR bajnoka. „Egész évben nagyon erősnek éreztem magam a Cupra e-Racer volánja mögött, és tudtam, bárhová is megyünk, versenyképesek leszünk. Öröm volt Mikellel, Jordival és Dániellel közös csapatban versenyezni, illetve élvonalbeli versenyzőkkel megküzdeni a bajnokság során. Ez igazán emlékezetes cím.”
Mikel Azcona a szezon utolsó futamán és a bajnoki ranglistán is a harmadik helyen végzett. Jordi Gené a szezon egyik legegyenletesebb teljesítményt nyújtó versenyzőjeként a negyedikként, Nagy Dániel pedig tanulóévében a nyolcadik helyen zárt. Mindannyiuk eredményei kulcsfontosságúnak bizonyultak a Cupra konstruktőri bajnoki címének megszerzésében, 67, illetve 68 pont előnnyel győzve le a Romeo Ferraris-M1RA és a Hyundai Motorsport N csapatát.
A Cupra e-Racer hátsó tengelyén négy villanymotor produkál összesen 500 kW (680 LE) csúcsteljesítményt és 960 newtonméter maximális forgatónyomatékot –mindössze 3,2 másodperces nulla-százas gyorsulást szavatolva. A Cupra e-Racer 65 kWh energiatároló képességű, folyadékhűtésű akkumulátorral, valamint a hátsó tengely kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzásával készült. Utóbbi technika kanyarban mindenkor a lehető legdinamikusabb menetteljesítményeknek megfelelően alakítja a belső és a külső íven gördülő kerék közötti nyomatékeloszlást.
A PURE ETCR nyitószezonja igencsak sikeresnek bizonyult a Cupra X Zengő Motorsport csapata számára, amely a márka és a magyar Zengő Motorsport gárdája közötti partneri együttműködés eredményeként jött létre. A Cupra e-Racer már a Vallelunga Circuit (Olaszország) aszfaltcsíkján rendezett első futamon jelezte, nagy eséllyel küzdhet a bajnoki címért.
Mikel Azcona történelmet írt, amikor az olasz pályán megnyerte a világ első elektromos túraautó-bajnoki versenyét, ahol csapattársa, Mattias Ekström a harmadik helyen végzett. A Cupra X Zengő Motorsport versenyzőinek azonban nem ez volt az egyetlen győzelme a szezon során, az Aragonban (Spanyolország) rendezett második fordulóban ugyanis ismét diadalmaskodott a Cupra e-Racer, ám ezúttal Ekströmmel a volánnál.
Koppenhágában (Dánia) Ekström folytatta jó sorozatát és harmadikként zárt. A szezon következő versenyhétvégéjét a Hungaroringen tartották, ahol Azcona újra az élen, Ekström pedig ismét az első háromban végzett. Nem kevesebb, mint öt pilóta távozhatott a magyar pályáról matematikai eséllyel az első PURE ETCR bajnoki cím elhódítására a sorozat utolsó fordulójában, amelyre Pau-Arnosban (Franciaország) került sor.
A Cupra már a versenyhétvége kezdetétől verhetetlennek bizonyult. Ekström és Azcona egyaránt megnyerte csoportviadalát és „A hétvége királya” („King of the Weekend”) címre esélyesen jutott a döntőbe. Mattias csoportja leggyorsabb körét teljesítve az időmérőn is az élen végzett, így igen kedvező pozícióba került, hogy vasárnap elhódíthassa a bajnoki címet – amit az egyik vetélytársával történt incidens ellenére, a nagydöntőben végül ötödikként végezve meg is tett. A Pau-Arnosban harmadiként befutó Azcona a bajnokságban is a harmadik helyen zárt, a Cupra pedig megszerezte a konstruktőri bajnoki címet.
A PURE ETCR futamain elért sikerei mellett a Cupra felbecsülhetetlen értékű tapasztalatot is gyűjtött, amit máris felhasználhat új, legalább részben elektromos utcai autói fejlesztésében. A piacra az idén bevezetett Cupra Born és a 2024-ben bemutatkozó Tavascan szintén e közvetlenül a versenypályáról származó ismeretekből profitálhat.
A Cupra az Extreme E tisztán elektromos versenysorozatában is rajthoz áll, amely a világ távol eső részein zajlik, s célja, hogy a klímaváltozás következtében sérült vidékek javát szolgálja.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)