A Mercedestől jön az első elektromos hajtású teherautó
Míg a teherautók nélkülözhetetlenek a szállítmányozásban, a velük szemben támasztott követelmények egyre magasabbak. Folyamatosan szigorodnak a károsanyag-kibocsátási előírások, amelyek teljesítése érdekében drága kipufogógáz-tisztítási technológiákat kell bevetni. A Mercedes ennek alternatívájaként bemutatta a városi és elővárosi áruterítésre alkalmas, elektromos meghajtású teherautóját, amely nulla emisszióval, zajtalanul képes közlekedni.
A Mercedes-Benz Urban eTruck-ja forradalmasíthatja a rövid távú áruterítést, mert emisszió-mentesen és csaknem zajtalanul működik. Városi és elővárosi viszonylatban ideális, különösen akkor, ha flottában használják. A szupermarketek feltöltését például jellemzően a hajnali órákban végzik, amikor különösen fontos a csendes üzem. A háromtengelyes Urban eTruck-kal mindez a lehető legtisztábban és leghatékonyabban oldható meg.
Az Urban eTruck meghajtásáról két darab vízhűtéses, kerékagyba épített háromfázisú aszinkron villanymotor gondoskodik, egyenként 125 kW-os (170 LE-s) teljesítménnyel és 500 Nm-es nyomatékkal. Utóbbi pedig nulla fordulatszámtól rendelkezésre áll, így a Mercedes elektromos teherautója menetteljesítmények tekintetében felveszi a versenyt a hagyományos dízelmotorral hajtott autókkal. A két elektromotort a vázba épített, s így egyenletes súlyelosztást biztosító lítium-ion akkumulátorok látják el energiával.
Az alapcsomag 212 kWh kapacitású és 200 kilométeres hatótávolságot biztosít, ami elegendő a napi feladatok ellátásához. Az akkucsomag azonban moduláris, a kívánt hatótáv függvényében a telepek száma növelhető vagy csökkenthető. Az akkumulátorokat szabványos csatlakozóval 2-3 óra alatt 100 százalékosra lehet feltölteni. Ahogy a full hybrid járműveknél, a telepek regeneratív fékezéssel menet közben is tölthetők.
Az elektromosan meghajtott hátsó tengely 1 tonnát nyom, a többi szükséges hajtáslánc komponens pedig 900 kilogramm tömegű. Az akkumulátorok a legnehezebbek a maguk 2,5 tonnájával, amit ellentételez a belsőégésű motor, a váltómű, a hajtótengely, a differenciálmű és az üzemanyagtank hiánya. Utóbbiak mintegy 2,7 tonnát tennének ki, így az Urban eTruck esetében a mérleg plusz 1700 kilogramm. Ezen azonban javít, hogy az EU szándéka szerint 1 tonnával megemeli az alternatív meghajtású teherautók bruttó megendegett össztömegét, így egy háromtengelyes teherautó 25 helyett 26 tonnát is nyomhat. Így csaknem teljesen eltűnik az elektromos hajtásból eredő súlytöbblet.
A villanyhajtásnak egyéb előnyei is vannak, a segédberendezések például egytől-egyig elektromosak. A fékrendszer légkompresszora, a szervokormány pumpája, valamint a légkondicionáló kompresszora is elektromos működtetésű. A fűtést a hajtáslánc hűtéséből származó maradékhő működteti.
A Mercedes-Benz Urban eTruck-ot kiállítják a szeptemberi frankfurti haszonjármű kiállításon (szeptember 14-24.), azonban a sorozatgyártása 2020 előtt biztosan nem indul el. A következő években a Mercedes szisztematikusan teszteli és továbbfejleszti a járművet.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)