A mérnökhallgatók már készülnek a sűrített levegős járművek versenyére
Immáron kilencedik alkalommal rendezik meg Egerben május 5-7. között a Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyt, ahol mérnökhallgatók által tervezett és épített, sűrített levegővel hajtott járművek mérik össze tudásukat. Idén nyolc ország, ötvenkét csapatának nevezését fogadta el a szakmai zsűri, ezúttal már a külföldi járművek lesznek túlsúlyban.
Kilenc éves hagyományra tekint vissza a Nemzetközi Aventics Pneumobil Verseny, amelyet idén május 5-7-én rendez meg az Aventics Hungary Kft. Egerben. A sűrített levegővel hajtott járgányok futamának ezúttal is az Érsekkert ad otthont, s a nevezések alapján várhatóan 200-nál több mérnökhallgató érkezik a helyszínre, ugyanis ezúttal ötvenkét csapat nevezését fogadta el a szervező cég szakmai zsűrije. A korábbi évekkel ellentétben ezúttal már a külföldi egységek dominálnak: harminc jármű projektterve érkezett hét ország (Románia, Csehország, Lengyelország, Észtország, Németország, Litvánia, Lettország), húsz egyeteméről. A hazai felsőoktatási intézményeket huszonkét csapat képviseli.
Az idei verseny során előtérbe került a projektszemlélet, az egyetemistáknak ugyanis ebben a felfogásban kell menedzselniük a felkészülést, illetve a versenyzést. Az előkészületi szakaszban így több munka várt a jelentkezőkre: időtervet, költségvetést, komplett projekt leírást kellett tartalmaznia a beadott pályázatoknak, amit a verseny második napján, személyesen is prezentálnak majd. A nevezés utáni első rostát a műszaki dokumentációk ellenőrzése jelentette, a tavaszi versenyen csak azok a járművek állhatnak majd rajtvonalhoz, akik e során – és majd a helyszíni szemlén is – megfeleltek a zsűri szigorú elvárásainak. A zsűrizést követően április elejéig az összes csapat megkapja a járművek építéséhez szükséges alkatrész csomagot, így az indulók nekiláthatnak a munkálatoknak.
A versenyen a csapatok két kategóriában (normál, szenior) és három számban mérhetik össze tudásukat: a hosszú távú futam során az a jármű nyer, aki a legnagyobb távolságot lesz képes egy palacktöltettel megtenni a kijelölt pályán. Az ügyességi futam három menetből áll, a továbbjutás kieséses alapon dől el. A gyorsulási szám után pedig az állhat a dobogó legfelső fokára, aki az adott szakaszt a legrövidebb idő alatt teljesíti. A zsűri a versenyszámok győztesei mellett összesítésben a legjobb pneumobilt díjazza, emellett a legeredetibb konstrukciót és projektelképzelést.
“Az elmúlt évek során jelentős fejlődés volt tapasztalható a járművek teljesítménye kapcsán, – akadt ugyanis olyan csapat, aki 50 kilométer/óránál is nagyobb sebességgel haladt -, így az idei kihívást az jelentette, hogy növeljük a pilóták biztonságát. Ennek tükrében módosítottunk a versenyszabályzaton, így a csapatoknak szigorúbb feltételeket kell betartaniuk a kocsik építése során” – mondta el Varga Mihály, a IX. Nemzetközi Aventics Pneumobil Verseny főszervezője. “Az új előírások szerint az autó formájú járgányoknál kötelezővé vált a bukókeret, a quad szerű gépeknél szigorítottuk az öltözéket, a csapatoknak új vész-stop körök beiktatását írtuk elő, emellett kétkörös fékrendszert kell a járgányokba építeni, illetve kiemelt szerepet kapott a kormányművek stabilitása” – tette hozzá.
Varga Mihály azt is elmondta, hogy a gyakorlati programnak az élményen túl munkaerő piaci szempontból is komoly jelentősége van: a tapasztalatok alapján ugyanis a résztvevő hallgatók nagy százalékát felkarolják az autóipari gyártó cégek. Éppen ezért iktatták be a prezentációs napot, ahol a verseny együttműködő partnerei személyes benyomást kaphatnak az indulókról.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)