A Napból nyeri az energiát a Ford új hibridje
Elkészült a Ford C-Max Solar Energi tanulmányautó, amely a maga nemében egyedülálló a plug-in hibridek között. Nem a konnektorból nyer ugyanis energiát akkumulátora feltöltéséhez, hanem a Napból: a jármű különleges tetőszerkezete nagyítóként irányítja a napsugarakat a napelemekhez.
Ennek eredményeként a koncepcióautó ugyanolyan hatékonyan képes hasznosítani a napsugárzást, mint a hagyományos C-MAX Energi plug-in hibrid az elektromos hálózatból nyert energiát. A megújuló energiával működő Ford C-MAX Solar Energi tanulmány a becslések szerint – átlagos használat mellett – további 4 tonnával mérsékelné a modell éves CO2-kibocsátását.
A C-MAX Solar Energi bemutatásával egyidőben a Ford rekordméretű eladásokról számolhat be az elektromos autók piacán. Az előzetes számítások szerint a vállalat világszerte mintegy 85 000 hibridet, plug-in hibridet és elektromos hajtású járművet értékesített a 2013-as évben – az első olyan teljes esztendőben, amikor a márkakereskedésekben már hat különféle elektromos modell is kapható volt. A közeljövőben Európában is forgalmazásra kerülő C-MAX Energi a Ford legkelendőbb plug-in modellje: novemberben több mint 6300 ilyen jármű talált gazdára. A plug-in hibrid modellek eladásai folyamatosan erősödnek, mivel egyre több vásárló fedezi fel a technológia nyilvánvaló előnyeit.
A 2014-es Las Vegasi Elektronikai Szakkiállításon (CES) bemutatkozó C-MAX Solar Energi tanulmányautó a Ford, a kaliforniai SunPower Corp. és az atlantai Georgia Műszaki Egyetem közös projektjeként készült.
A C-MAX Solar Energi tetején elhelyezett napelemeket a 2011 óta a Ford napenergia-technológiai partnereként működő SunPower vállalat szállította. Annak érdekében, hogy a napenergia teljes mértékében feltölthesse a jármű akkumulátorát, a Ford a Georgia Műszaki Egyetemet kérte fel egy olyan megoldás kidolgozására, amivel hatékonyabban hasznosítható a napsugárzás, s ennek révén az autó alkalmassá válhat a mindennapi használatra. A kutatók kifejlesztettek egy napfénysűrítő berendezést, ami különleges Fresnel-lencsék segítségével közvetlenül a napelemekhez irányítja a napsugarakat, jelentősen felerősítve azok energiáját. A kompakt kialakítású Fresnel-lencséket eredetileg világítótornyokhoz tervezték. A nagyító elvén működő, szabadalmaztatott rendszer követi a Nap kelet-nyugati mozgását, annyi energiát nyerve ki a napsugárzásból, ami megfelel egy négy órán át tartó hálózati feltöltésnek (8 kilowatt).
Teljesen feltöltött akkumulátorokkal a Ford C-MAX Solar Energi hatótávolsága megegyezik a hagyományos C-MAX Energi akár 1000 kilométeres hatótávolságával, amiből 34 kilométer tisztán elektromos hajtással is megtehető. A járműhöz hálózati csatlakozó is tartozik, így szükség esetén az akkumulátor a már megszokott módon, kábellel is feltölthető. Miután a C-MAX Solar Energi bemutatkozik a CES szakkiállításon, a Ford és a Georgia Egyetem megkezdi az autó közúti tesztelését. A teszteredmények alapján eldől majd, hogy a jármű alkalmas-e a sorozatgyártásra.
A tetőn elhelyezett napelemek segítségével a C-MAX Solar Energi képes hasznosítani a megújuló energiát, így akkumulátorának töltése a hagyományos elektromos hálózatoktól függetlenül is megoldható. A Ford saját felmérései szerint a napenergia az átlagos napi használat mintegy 75 százalékában elegendő a napelemes hibrid jármű meghajtásához. Ez különösen ott válhat fontos tényezővé, ahol az elektromos hálózat aluméretezett, elérhetetlen, vagy pedig túlságosan magas az áram díja.
A Ford C-MAX Solar Energi hatalmas előnyöket jelenthet a környezetvédelem terén. Egy átlagos amerikai autós CO2– és egyéb üvegházhatású gázkibocsátását mintegy négy tonnával csökkentheti évente – ez a mennyiség pedig megfelel egy amerikai családi ház négyhavi emissziójának. Ha csak az USA-ban minden családi autóban alkalmaznák a Ford C-MAX Solar Energi tanulmányautóban bemutatott technológiát, az üvegházhatású gázok kibocsátása éves szinten körülbelül egymilliárd tonnával csökkenhetne.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)