/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Átütő siker volt a Toyota üzemanyagcellás kamion projektje

2022. október 05. 18:15   |   Autoblog
címkék:  

Hivatalosan is lezárult, és minden téren eredményesnek bizonyult a Toyota üzemanyagcellás árumozgató projektje, amely a Los Angeles-i teherkikötőben teljesen tiszta üzemű, hidrogénhajtású nyerges vontatókkal váltotta ki a konténerek mozgatására hagyományosan használt, szennyező dízelmotoros járműveket.

A Toyota még öt évvel ezelőtt indította útjára Project Portal elnevezésű, hosszú távú kísérletét, amelyben a világon elsőként szerelt fel hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtáslánccal 15 tonnás nehéz tehergépkocsikat. A Kenworth vállalattal közösen kifejlesztett prototípusok első példányai 2019 tavaszán mutatkoztak be; a partnerek ekkor jelentették be, hogy összesen tíz járművet készülnek építeni, amelyek a nyugati világ egyik legnagyobb forgalmú konténerkikötőjében, a Los Angeles-i teherkikötőben teljesítenek majd konténermozgató szolgálatot.

A Project Portal eredményeként megépített, zéró károsanyag-kibocsátású teherautók 2020 decemberében álltak üzembe a kikötőben, hogy a teherhajók és a raktárak közötti, rövid távolságokon szállítsák a gondjaikra bízott konténereket. Ebben a Shore to Store (azaz ’a parttól a tárolásig’) projektben arra keresték a választ, hogy a technológia alkalmas-e a feladatra hagyományosan alkalmazott, dízelüzemű nyerges vontatók kiváltására. Ez kulcsfontosságú volt nem csak technológiai, de ökológiai szempontból is: míg a nehéz teherautók a kaliforniai gépkocsi-állománynak csupán 3%-át teszik ki, az ő rovásukra írható az állam közúti forgalomhoz köthető légszennyezésének mintegy 23%-a.

A projekten belül csak „Ocean” kódnéven emlegetett Toyota-Kenworth T680 FCEV üzemanyagcellás teherautók nem csak megfeleltek az elvárásoknak – napi 320 kilométer megtétele leállás nélkül –, de túl is teljesítették azt. A prototípusok teljesen feltöltött hidrogéntartályokkal, maximális 36,5 tonnás terhelés mellett hozzávetőlegesen 480 kilométeres hatótávolságot tudtak. A projekt során az is kiderült, hogy szükség esetén egy rövid, 15-20 perces tankolás közbeiktatásával egyetlen munkanap alatt akár két műszakot, összesen akár 650-800 kilométert meg tudnak tenni.

A projekt másik fontos alapvetése az innovatív technológia alkalmazásával elérhető, jelentős mértékű emisszió-csökkentés volt. A kísérlet fényesen igazolta ezt a feltételezést, éves szinten minden egyes konténermozgató jármű a dízelekhez képest 74,66 tonna üvegházhatást erősítő káros anyagtól mentesítette a kikötő és közvetlen környezete légkörét. A projekt sikerét erősíti, hogy az éles üzemben, valós feladatok elvégzéséhez kötődően zajlott: azokat olyan, a kikötőben egyébként is tevékenykedő vállalatok és szolgáltatók vonták be a mindennapi használatba, mint a Toyota Logistics Services, a Total Transportation Services Inc. vagy a Southern Counties Express.

A Kalifornia állam által kiírt és finanszírozott, zéró és csaknem zéró károsanyag-kibocsátású áruszállítási megoldások (Zero- and Near-Zero Emissions Freight Facilities, ZANZEFF) kidolgozására szolgáló projekt keretében megvalósított „Shore to Store” program ezzel hivatalosan véget ért, ám a Toyota és a Kenworth által közösen kifejlesztett teherautók többsége szolgálatban marad – egy részük technológiai demonstrációs eszközként, mások pedig az áruszállításban dolgoznak tovább. Ennél a néhány teherjárműnél fontosabb azonban, hogy a világ egyik legnagyobb léptékű hidrogén üzemanyagcellás logisztikai projektje bebizonyította, hogy a hidrogén minden téren alkalmas a megszokott dízelüzemű erőforrások kiváltására, és ezzel megnyitotta az utat hasonló technológiát alkalmazó járművek és szolgáltatások megvalósítása előtt.

Ezt a további, kereskedelmi célú felhasználást támogatandó, a Toyota 2023-tól megkezdi a Project Portal nyerges vontatókban alkalmazott hidrogén üzemanyagcellák sorozatgyártását Kentucky állambeli üzemében. A fent említettekkel azonos üzemi paraméterekkel bíró egységekben két darab üzemanyagcella modul dolgozik; a kb. 620 kg tömegű egység akár 160 kW (218 LE) állandó teljesítmény leadására alkalmas.

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/