Bemutatkozott az első elektromos hajtású Audi
Az Audi e-tron formájában első tisztán elektromos hajtásrendszerű sorozatgyártású modelljét mutatja be a négykarikás márka. A felsőkategóriás SUV-modell egyaránt száz százalékban elektromos és sportos, miközben kiváló mindennapos használhatóság jellemzi. Két elektromos motorja 408 LE rendszerteljesítményt kínál, s az elektromos összkerékhajtással mindenfajta úton és terepen optimális menettulajdonságokat biztosítanak.
Az Audi e-tron a sport-, családi és szabadidős programok ideális, tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV modellje. Hosszúsága 4901, szélessége 1935, míg magassága 1616 milliméter. Térkínálata és kényelme a négykarikás márka felsőkategóriájú modelljeire jellemző módon különösen bőséges, illetve színvonalas. Hosszú, 2928 milliméteres tengelytávjával az Audi e-tron akár öt személy és csomagjaik számára is kényelmes helyet kínál. 660 literes csomagtartójával kiválóan alkalmas a hosszú utazásokra.
Az Audi e-tron az Audi-dizájn meghatározó formai nyelvezetét tükrözi, amelyet új, stílusteremtő részletmegoldásokkal fejleszt tovább, immár az elektromos korszakba. A márka SUV-modelljeire jellemzően az Audi e-tron függőleges lamellákkal kiformált, nyolcszögletű Singleframe hűtőráccsal készül, ez esetben nagyrészt zárt kialakításban és világos platinaszürke árnyalatban. A már alapkivitelben LED-technikájú fényszórók alsó szegélye mentén négy-négy vízszintes motívum gondoskodik a nappali menetfény e-tron-specifikus rajzolatáról, a világítási kép így egyedi ismertetőjegyként is szolgál.
További meghatározó formai stílusjegy a körbefutó vállöv, amely a fényszóróktól az autó oldalain át, egészen a hátsó lámpatestekig futva kölcsönöz alacsony vizuális tömegközéppontot az Audi e-tron számára. A küszöbök környezetének az ajtóburkolatok fekete betétjeivel összeállított formavilága jól érzékelteti, hol helyezkedik el az akkumulátor és ezzel a jármű energiaközpontja. Az Audi csúcsmodelljeinek jellegzetes stílusjegye a LED-es hátsó lámpatesteket összekötő fénycsík. A hátsó helyzetjelzők vízszintes elrendezésükkel a nappali menetfény grafikájára rímelnek. Az Audi e-tron palettáján összesen tizenkét külső szín sorakozik, köztük az exkluzív Antigua-kék árnyalattal.
Az Audi e-tron fejlesztése során a formatervezők szorosan együttműködtek az aerodinamikai szakemberekkel, ennek megfelelően formája éppoly progresszív, mint funkcionális. Mindez talán az extrafelszerelésként rendelhető virtuális külső visszapillantó tükrök technikáján érzékelhető a legjobban, amelyek Európában első ízben jelennek meg sorozatgyártású modell kínálatában. Szárnyszerű tartóik végén kisméretű kamera működik, amelyek képe digitálisan feldolgozva a műszerfal és az ajtókárpit átmeneténél elhelyezett, hét col képátlójú, kontrasztos OLED-kijelzőkön jelenik meg. Autópályán, bekanyarodáskor és parkoláskor a képernyőkön más-más nézet jelenik meg, amit a vezető érintéssel is változtathat.
Mindössze 0,28-as légellenállási együtthatójával az Audi e-tron a SUV-modellek piaci szegmensének élén jár, ami mögött olyan high-tech megoldások egész sora rejtőzik, mint például a hűtőlevegő szabályozható beömlése, az első fékekhez vezető hűtőcsatornák, valamint az Audi e-tron esetében az alapkivitelhez tartozó sebességfüggő adaptív légrugózás. A 19 colos kerekek aerodinamikailag optimalizált kialakításúak és 255/55 méretű, különösen alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokkal szerelik őket. A jármű aljának a nagyfeszültségű akkumulátort védő alumíniumlemezzel kiegészített, teljes burkolata szintén nagyban hozzájárul a légellenállás mérsékléséhez.
Az Audi e-tron a valóságos közlekedési körülményekhez közeli WLTP-menetciklus során 400 kilométer feletti hatótávot ért el. Kiváló aerodinamikai tulajdonságai mellett fejlett hőmenedzsmentje is fontos szerepet játszik mindebben, amely egyaránt hűti és fűti az utasteret, illetve a nagyfeszültségű akkumulátort, valamint hűti az elektromos gépeket, a teljesítményszabályzó elektronikát és a töltőberendezést. Az alapkivitelhez tartozó hőszivattyú az elektromos komponensek maradékhőjét hasznosítja, így az eredeti veszteségteljesítményből akár három kilowattnyi is gazdaságos módon az utastér fűtésére és klimatizálására vehető igénybe. A különösen rugalmas hőmenedzsment a gyors egyenáramú töltést is biztosítja, emellett nagy terhelésnél is változatlan menetteljesítményekről gondoskodik.
Az Audi e-tron két elektromos motorja 300 kW (408 LE) rendszerteljesítményt és akár 660 Nm rendszer-forgatónyomatékot állíthat elő, a kocsi így álló helyzetből kevesebb, mint hat másodperc alatt teljesíti a százas sprintet, végsebessége pedig 200 km/óra. Az e-tron-ban elektromos összkerékhajtás működik, amelyben az állandó hajtású tengelyen túli másik – jelen esetben az első – tengely előretekintő módon csatlakozhat a hajtáshoz. Erre abban az esetben kerül sor, ha a vezető nagyobb teljesítményt igényel, mint amit a hátsó elektromos gép elő tud állítani, vagy még a síkos útszakaszon vagy a gyors kanyarvétel során fellépő tapadásvesztést megelőzően. A kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás rövid fékezési beavatkozásai teszik teljessé a kiváló irányíthatósági tulajdonságokat.
A szériafelszereltséget bővítő Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer segítségével hétféle menetprofil szerint változtatható a SUV alapvető karakterisztikája. A sebesség és a vezetési stílus függvényében akár 76 milliméterrel is változtatható a karosszéria pozíciója. Az extrafelszerelésként kínált vonóberendezés akár 1800 kilogramm össztömegű utánfutó vontatását is lehetővé teszi.
Az Audi e-tron lítium-ion akkumulátorblokkja az utascella alatt helyezkedik el, hosszúsága 2,28, szélessége 1,63, míg magassága 0,34 méter. Névleges feszültsége 396 V és 95 kWh energiát tárolhat, tömege az igényes ütközésvédelem jellemezte házzal együtt mintegy 700 kilogramm.
Az e-tron a valós közlekedési viszonyokhoz közel álló WLTP-menetciklus során 400 kilométer feletti hatótávot ért el, a mindennapos autózás során így többnyire nem szükséges felkeresni a töltőállomásokat. A hosszú túrák alkalmával az ügyfelek az európai Kombinált Töltési Rendszer (Combined Charging System; CCS) töltésszabvány gyorstöltő állomásain „tankolhatnak”, ahol az Audi e-tron már kevesebb, mint fél óra alatt készen állhat a következő hosszú etapra.
Mindennek alapjául az akkumulátor igényes hőmenedzsmentje szolgál, amely akár 150 kW teljesítménnyel is lehetővé teszi a töltést. 2018 végére az Ionity hálózatában már csaknem 200 ilyen nagyteljesítményű töltőállomás (High Power Charging; HPC) áll rendelkezésre Európa-szerte, egyenként akár hat töltőponttal, 2020-ig pedig már 400 állomás szerepel a tervekben az autópályák és a fő közlekedési útvonalak mentén, nagyjából 120 kilométerre egymástól. A Volkswagen-csoport Audi és Porsche márkáival, valamint a BMW Group, a Daimler AG és a Ford Motor Company közösen szorgalmazza a HPC-hálózat kiépítését, de e vegyesvállalat keretein kívül is számos további kompatibilis HPC-pont létesül Európában.
Az egyenáramú gyorstöltés mellett az elektromos SUV-modell váltakozóáramú töltőállomásokon is tölthető az út során, alapesetben akár 11, extrafelszerelésként pedig egy második egyenirányítóval 22 kW teljesítménnyel. Az Audi e-tron az otthoni garázsban megoldott töltésére különböző lehetőségek állnak rendelkezésre. A szériakivitelben szereplő mobil töltőrendszer kétféleképpen használható: 230 voltos háztartási csatlakozóról 2,3, valamint 400 V feszültségű háromfázisú csatlakozásról akár 11 kW teljesítménnyel. Utóbbival mintegy nyolc és fél óra alatt teljesen feltölthető az akkumulátor.
Az Audi e-tron utasterében, a lépcsőzetes kialakítású műszerfalon teljes szélességében a tágas „wrap-around” ív húzódik végig. Az ívmotívum harmonikusan integrálja a virtuális külső visszapillantó tükrök monitorait és a műszerfal árnyékolóját, amely a karcsú kijelzőfelületével szabadon álló hatást keltő Audi virtual cockpit fölé nyúlik. A teljes cockpit a vezetőre összpontosít, ahogyan az MMI touch response rendszer két képernyője is feléje fordul. A felső kikapcsolt állapotában szinte láthatatlanul simul a műszerfal Black Panel felületébe, míg a széles középkonzolba épített alsó monitor egyértelműen elkülönül tőle.
Az Audi e-tron minden felszereltségi szintjén gondosan összeválogatott anyagokkal, színekkel és dekorbetétekkel érkezik. Legyen éppen szó nemes hatású Valcona bőrről vagy sportos stílusú, sötét szálcsiszolt alumíniumról, kidolgozása és anyagválasztása tekintetében a tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV-modell a legmagasabb minőségi igényeknek is megfelel. Exkluzív megoldásként nyitott pórusú, erezett kőrisfa felületek is rendelhetők. Az ülések varrásmintája az elektronikus nyomtatott áramköröket idézi. Kívánságra a kontrasztárnyalatú díszvarrások és díszhajtások narancsszínben is rendelhetők.
Összesen 660 literes csomagtér áll rendelkezésre, amelyből 60 liternyit a motorházfedél alatti praktikus rekesz kínál, ahol például a szerszámkészlet és a mobil töltőkábel helyezhető el. Lehajtott hátsó üléstámlával az Audi e-tron már akár 1725 literes raktérrel szolgál.
Amint az Audi minden felsőkategóriájú modellje, az Audi e-tron is az MMI touch response kezelési rendszert alkalmazza, amelynek két nagyméretű és nagyfelbontású képernyője – a felső 10,1, az alsó 8,6 col képátlóval – csaknem minden hagyományos kapcsolót és szabályzót helyettesít. A kevés megmaradt gomb és kapcsoló – például a világítás vezérlésére – kívánságra szintén touch response technikával helyettesíthető. Az Audi e-tron digitális kijelző- és kezelési koncepcióját a szériafelszereltséghez tartozó, full-HD felbontású Audi virtual cockpit teszi teljessé.
Az Audi e-tron vezetői segédrendszerei mögött a vezetői segédrendszerek központi szabályzóegysége áll, amely folyamatosan sokrétű képet alkot az autó környezetéről. A szükséges adatokat felszereltségtől függően akár öt radarszenzor, hat kamera, tizenkét ultrahangos érzékelő és a lézerszkenner szolgáltatja.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)