Bemutatkozott az első tisztán elektromos Jeep
A Jeep márka a 2022. évi Párizsi Autószalonon bemutatta első tisztán elektromos modelljét, az Avengert. A kompakt Avenger a kiváló terepalkalmasságú, tisztán elektromos, Európára méretezett Jeep modellek tervezett portfoliójának első tagja, egyben kulcsfontosságú eleme annak a globális villamosítási stratégiának, amelynek keretében a Jeep a világ legnagyobb emissziómentes szabadidőjárműveket gyártó márkájává kíván válni.
Az első pillanattól fogva Jeep modellnek tervezett és fejlesztett Avenger egy kompakt szabadidőjármű karosszériában tolmácsolja a márka alapvető értékeit. A lengyelországi Tychy-ben működő Stellantis üzemben készülő, új Avenger alapfelszereltségéhez tartoznak a SelecTerrain és lejtmenet-vezérlő funkciók, amelyek a kitűnő első és hátsó terepszögekkel, valamint a jármű szabad hasmagasságával társítva átlagon felüli terepalkalmassággal gazdagítják ezt a méretosztályt.
A kifejezetten az európai ügyfelek elvárásait szem előtt tartva kifejlesztett, új Avenger 4 méteres karosszériájával pontosan beleillik Európa második legnépszerűbb SUV méretosztályába, a szubkompakt szegmensbe (B-SUV). Ebben a kategóriában 2023 során várhatóan 2,2 millió autót adnak majd el Európában: ez a teljes európai újautó-piac egyötöde. Az új Avenger a Renegade alá tagozódik be, teljessé téve a Jeep márka ajánlatát a B-SUV szegmensben.
A Jeep Avenger új generációs elektromos hajtáslánca új villanymotort, valamint szintén új akkumulátort alkalmaz. A második generációs, 400 voltos elektromos hajtáslánc a Stellantis és a Nidec Leroy-Somer Holding vegyesvállalatának, az Emotors-nak az első terméke. A rendszer teljesítménye 115 kW, azaz 156 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 260 Nm.
Az új, 54 kWh kapacitású akkumulátor, amelyet szintén a Stellantis csoport gyárt, nagy energiasűrűsége mellett a névleges és felhasználható energia kiváló arányát biztosítja. Az akkumulátorcsomag 17 darab modulból és 102 darab NMC 811 összetételű lítium-ion egyedi cellából áll. Az egy feltöltéssel megtehető távolság a WLTP norma szerint 400, városi ciklusban pedig 550 kilométer. Az akkumulátor nem rabol hasznos helyet a belső térből: az első és hátsó ülések, valamint a padlóalagút alatt helyezkedik el.
Az új Avenger akkumulátora a lehető legegyszerűbben tölthető. 100 kW-os egyenáramú gyorstöltőről, Mode 4 típusú töltőkábel használatával mindössze három perc alatt 30 kilométerre elegendő energiát vesz fel a jármű. 24 perc alatt pedig 20 százalékról 80 százalékra tölthető az akkumulátor. Tekintve, hogy az európai felhasználók átlagosan 30 kilométert tesznek meg egy nap alatt, az Avenger várhatóan több napon át használható egyetlen feltöltéssel. 11 kW-os Mode 3 kábelt alkalmazva fali vagy nyilvános váltóáramú töltőről 0 százalékról 5,5 óra alatt tölthető 100 százalékra az akkumulátor.
Az új Avenger az első olyan, fronthajtású Jeep modell, amely alapfelszerelésként kínál Selec-Terrain rendszert, valamint lejtmenet-vezérlő funkciót. A Selec-Terrain rendszer hat különböző üzemmódot kínál. A “normál” a mindennapi használatra szolgál, az “öko” nagyobb hatótávolságot tesz lehetővé, “sport” üzemmódban élvezetesebb vezethetőséget kínál a modell, a “hó” csúszós útfelületen biztosít nagyobb tapadást, a “sár” optimális tapadást szavatol, ha sáros úton kell közlekednünk, a “homok” pedig nem engedi, hogy elakadjunk laza útfelületen.
Az új Avenger mindössze 4,08 méter hosszú, azaz 16 centiméterrel rövidebb a Renegade-nél. A karosszéria arányait rövid első és hátsó túlnyúlás teszi határozottabbá. Ezen túlmenően aszfalton a méretosztálytól megszokottnál nagyobb méretű kerekek erősítik a modell kiállását. A rövid túlnyúlások és a nagy kerekek együtt 200 mm-es szabad hasmagasságot (200 mm) biztosítanak, kiváló első (20°), középső (20°) és hátsó (32°) terepszögekkel. Ezek nélkülözhetetlen értékek terepen, ugyanakkor városi környezetben is hasznosak.
Az Avenger modern hangvételben értelmezi újra a Jeep ikonikus formavilágát, és kompakt méretekbe ülteti azt át. Elől megjelenik az összetéveszthetetlen, hetes osztású hűtőmaszk. A Jeep márka egyik legfontosabb stíluseleme a korábbi függőleges elrendezés helyett most vízszintes rajzolatú. Az ívelt hűtőmaszk túlnyúlik a fényszórókon, így ütközés esetén segít megóvni a lámpatesteket a sérüléstől.
Az autó profilját klasszikus, trapéz alakú kerékívek határozzák meg. Ezek maximális kitérést engednek a kerekeknek, ami különösen fontos terepen. A jármű 18 colos keréktárcsái diamond cut kidolgozást kaptak, a tárcsákra pedig 690 mm átmérőjű abroncsokat szereltek. Az autó sziluettje a lehető legáramvonalasabb, ugyanakkor dinamikus hatást kelt. Ezt erősíti a Jeep márka jelenlegi modellkínálatának jellemző formai eleme, a lebegő C-oszlop is. Hátul jellegzetes lámpatesteket találtunk, amelyekhez a Jeep klasszikus marmonkannáinak X mintázatából merítettek ihletet.
A vadonatúj Jeep Avenger belső tere a „funkció-vezérelt dizájn” elvét követi. A letisztult, robusztus belső kialakítást, amelynek központi eleme a keskeny kialakítású műszerfal, a Jeep márka története, azon belül is a Jeep Wrangler ihlette. Az utastérben azonnal szembeötlik a műszerfal felső része, amelyen egyetlen vízszintes, funkcionális elem húzódik végig. Ezen kaptak helyet a légbeömlők, a hangulatvilágítás elemei, valamint a 10,25 colos központi érintőképernyő, amelyet a vezető és első utasa egyforma könnyedséggel olvashat le és kezelhet. A műszerfal alsó felén tágas tárolóhelyet találunk.
Az új Avenger a kategóriára nem jellemző, egyedi részletmegoldásokkal büszkélkedhet, a motorosan állítható, masszázsfunkciós bőrülésektől kezdve a többszínű hangulatvilágításon át a széles napfénytetőig. A padlókonzolban 34 liternyi holmi fér el, ami kiemelkedően jó érték. A moduláris kialakítású padlókonzol eltolható, sőt, akár ki is emelhető, így alkalmazkodva a tárolni kívánt tárgyak méretéhez. Szintén praktikus az automata sebességváltó vezérlő gombjai alatt található, mágneses fedelű rekesz. Ebben a rekeszben telefont tölthetünk, és a telefon mellett elfér benne egy 1,5 literes vizespalack is.
A csomagtartó nem csak az egyik legtágasabb (380 literes) a szegmensben, de funkcionalitása is kimagasló: a rakodóperem magasságát 720 mm-re csökkentették, az ajtónyílás szélessége meghaladja az 1 métert, a hátsó ajtó pedig akár kéz nélkül, motorosan is nyitható, ami szintén nem mindennapi ebben a méretosztályban.
A folyamatosan online kapcsolatban lévő ügyfeleket hiánytalan digitális élmény várja az új Jeep Avenger fedélzetén. Minden kivitel ultramodern infotainment rendszert kínál. A 10,25 colos érintőképernyővel szerelt Uconnect rendszerhez kétféle (7 vagy 10,25 colos) méretben elérhető digitális műszeregység társul. Az Uconnect 10” beépített okostelefon-szerű grafikát kínál. Ezen túlmenően a rendszer támogatja a vezeték nélküli Android Auto és Car Play okostelefon-tükrözést; a kezelőfelület teljesen testre szabható; az integrált TomTom navigációs funkció képességeit fejlett, természetes beszédhang-felismerés funkció bővíti; a fedélzeti rendszerek szoftvere pedig vezeték nélküli kapcsolaton keresztül frissíthető.
Az új Jeep Avenger emellett egy sor olyan szolgáltatást és funkciót kínál, amelyek a távolból is elérhetők, illetve vezérelhetők. A Jeep Mobile App okostelefonos alkalmazáson keresztül például az ügyfelek okostelefonjukon keresztül meghatározhatják autójuk tartózkodási helyét. Ezen túlmenően a távolból oldható és reteszelhető a központi zár, ellenőrizhető az akkumulátor töltöttségi szintje, vezérelhető a klímaberendezés, illetve a töltési folyamat, továbbá az ügyfelek hangvezérelt asszisztensen keresztül közvetlenül kapcsolatba léphetnek az Avengerrel.
A Jeep Avenger biztonsági funkciók hiánytalan sorát is kínálja. 2. szintű autonóm vezetési rendszere automatikusan szabályozza a jármű sebességét és nyomvonalát, kiaknázva az adaptív tempomat és a sáv középvonalában tartó rendszer képességeit. A 2. szintű autonóm vezetési rendszer torlódáskövető-asszisztens funkciót is tartalmaz, amely sűrű forgalomban kényelmesebbé, pihentetőbbé teszi a vezetést.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)