BMW i8: a sportautók új nemzedéke
A BMW i márka a látványos mobilitási koncepciók és a prémium karakter újszerű interpretációjának megtestesítője, a hosszú távú fenntarthatóságot állítva a középpontba. A márka első modellje az i3 városi villanyautó volt, a Frankfurti Autószalonon pedig bemutatkozott a sportautók új generációját megtestesítő i8.
Az új BMW i almárka második terméke a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásrendszert szénszál-erősítésű műanyag utascellával, a motorok számára kifejlesztett speciális alumínium vázszerkezettel, valamint fejlett elektromos töltéstárolóval és futóművel kombinálja. Forradalmi koncepciójával és aerodinamikailag fejlett formavilágának érzelmekben gazdag kisugárzásával a 2+2-üléses sportmodell dinamikus, egyben gazdaságos módon kínálja a vezetés BMW modellekre oly jellemző élvezetét.
A BMW i8 (h./sz./m./t.táv: 4689/1942/1293/2800 mm) elsősorban szénszál-erősítésű műanyag utascellájának köszönheti 1490 kilogramm saját tömegét. Ez az anyag minimum azonos szilárdság mellett mintegy 50 százalékos tömeg-megtakarítást tesz lehetővé az acél, illetve 30 százalékot az alumínium komponensekkel összevetve. A saját tömeg mellett a környezeti erőforrások kímélése is döntő fontosságú kritériumnak számított az anyagválasztás során. A BMW i8 modellekben felhasznált alumínium többségében újrahasznosításból származik, s megújuló forrásokból származó energia felhasználásával munkálják meg. Mindezeken túl a BMW csoport a szénszál-erősítésű műanyag alkatrészekre, a külső karosszériaelemekre és a válogatott gyártási hulladékra világszerte egyedülálló újrahasznosítási koncepciót dolgozott ki. Emellett különösen környezetkímélő eljárást dolgoztak ki a különböző bőrfajták kidolgozására és a textilanyagok előállítására, de a szénszálak előállítása során is kizárólag megújuló forrásból, konkrétan helyi vízerőművekből származó energiát használnak fel.
A belsőégésű- és a villanymotor, az energiatároló, a teljesítmény-szabályzó elektronika, a futómű-komponensek, illetve a strukturális és ütközésbiztonsági funkciók egyaránt az alumíniumból készült Drive-modulban kapnak helyet, míg a 2+2 üléses utascella szénszál-erősítésű műanyagból készült (Life-modul). Az autóban mélyen, középen elhelyezett akkumulátoregység miatt a BMW i8 tömegközéppontjának magassága a 460 millimétert sem éri el; a BMW csoport egyetlen más jelenlegi modellje sem rendelkezik ilyen alacsony tömegközépponttal. Mindez éppoly hatékonyan segíti a BMW i8 agilis menettulajdonságait, mint az első és a hátsó tengelye közötti közel tökéletes, 50:50 arányú tömegeloszlást.
A BMW i8 minden lámpája már alapkivitelben LED-technikával működik, azonban a világ első sorozatgyártású autójaként extrafelszerelésként lézer fényszórókkal is rendelhető. Ezek igen fényes, mégis kellemesen észlelhető, tiszta fehér fénnyel szolgálnak. Nagyjából ezerszer intenzívebb megvilágítást biztosít, mint a hagyományos LED-egységek, emellett különösen pontosan irányozható.
A BMW i8 már alapkivitelben a járműbe épített SIM-kártyával készül, amely a BMW ConnectedDrive mobilitási szolgáltatásainak igénybevételéhez biztosít intelligens hálózati kapcsolatokat. A már jól ismert kínálatot, mint a Concierge Service felvilágosítás, az intelligens segélyhívás vagy az Online Entertainment igény szerinti zeneszolgáltatást itt kimondottan az elektromos mobilitás témája köré kifejlesztett navigációs szolgáltatások egészítik ki. A vezető a BMW i Remote App segítségével okostelefonján keresztül bármikor információcserét bonyolíthat autójával, az akkumulátor töltése vagy éppen az autó ezzel egyidejű előkészítése az útra egyszerűen az okostelefonon keresztül is vezérelhető.
A kombinált műszeregység specifikus kijelzői tájékoztatják folyamatosan a vezetőt autója pillanatnyilag rendelkezésre álló tisztán elektromos hatótávjáról. A Professional navigációs rendszer térkép-megjelenítése dinamikus hatótáv-jelző funkcióval bővült, amely a megfelelő határvonal feltüntetésével (hatótáv-térkép) jelzi az elektromos üzem aktuális lehetőségeit. A térképen ekkor a nyilvános töltőállomások is megjelennek. A BMW i8 alapfelszereltségében a Professional navigációs rendszer mellett a fékezési funkcióval kiegészített sebességszabályzás, az esőérzékelő és az automatikus világításkapcsolás, valamint az első és hátsó parkolássegítő rendszer is megtalálható. Extrafelszerelésként a vezetői segédrendszerek BMW ConnectedDrive csomagja is rendelkezésre áll, amelyben a távfény-asszisztens, a tolatókamera, a Surround View funkció, az előzési tilalmak megjelenítésével kiegészített sebességkorlátozás-kijelzés, valamint az ütközésveszélyre figyelmeztető személy-felismeréssel és automatikus fékezéssel működő funkció szerepel.
A BMW i8 hálózatról tölthető sportautóként akkor nyújtja maximális gazdaságosságát, ha teljesen feltöltött akkumulátorral indulhat útnak. A saját garázzsal vagy privát parkolóhellyel rendelkező ügyfelek számára a BMW i a 360° ELECTRIC koncepciója keretében kínál testre szabott megoldásokat, amelyekkel autójuk töltéstárolója otthon, illetve munkahelyükön biztonságosan, egyszerűen és különösen gyorsan feltölthető. A lemerült akkumulátor teljes feltöltése a háztartási csatlakozóról kevesebb, mint három, a BMW i Wallbox esetében pedig szűk két órát igényel.
Az villanymotort kiszolgáló nagyfeszültségű akkumulátor a BMW i8 modellekben – akárcsak a BMW i3 esetében – a járműkoncepció alapvető eleme, így a vételár illetve az esetleges törlesztő-részletek felár nélkül tartalmazzák. A töltéstárolót úgy alkották meg a BMW csoport tervezői, hogy a jármű teljes élettartamát kiszolgálja. A vásárlók nyolc év vagy 100 ezer kilométer garanciát élvezhetnek az akkumulátorra.
A BMW i8 100 kilométerenként mindössze 2,5 litert fogyaszt. Tisztán elektromos üzemmódban 35 kilométert tehet meg. Ennek alapján 100 kilométerre mintegy 15 kWh energiaigény számítható, ami 0,25 euró/kWh áramdíj mellett 3,75 euró energiaköltséget jelent 100 kilométerenként. Ez a jelenlegi németországi árszint ismeretében valamivel több, mint két liter szuperbenzin ellenértékének felel meg.
A BMW i8 elsődleges erőforrása egy 1,5 literes 12 szelepes, közvetlen befecskendezéses és változó szelepvezérléses, soros háromhengeres turbómotor, amely 231 lóerőt és 320 Nm nyomatékot ad le. A hátsó kerekeket hajtja. Hibrid módban azonban, amikor a villanymotor is besegít a hajtásba, az i8 összkerékhajtásúvá válik. A villanymotor önmagában 131 lóerős teljesítményt és 250 Nm nyomatékot produkál, így a rendszerteljesítmény 362 lóerőre és 570 Nm nyomatékra adódik. Az i8 akár 4,5 másodperc alatt felgyorsul százra és eléri a 250 km/órás végsebességet. 80-ról 120 km/órás tempóra 4,5 szekundum alatt gyorsít. Belsőégésű motorjához hat-, villanymotorjához kétfokozatú váltómű kapcsolódik.
Eleinte előreláthatólag az európai BMW márkakereskedők valamivel több, mint tíz százaléka forgalmaz majd BMW i modelleket.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)