/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Év elejétől olcsóbb lehet CNG-vel autózni

2016. január 06. 12:15   |   Autoblog
címkék:  

Olcsóbb lehet mától a gázközlekedés az autósok számára két, tegnap kiadott rendeletnek köszönhetően. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) rendeleteinek több éves előkészítésében a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) is részt vett. „A korhoz igazodó új szabályozás nem lazításokat tartalmaz, hanem életszerűbb és reálisabb környezetet teremt a felhasználók számára. A tegnap életbe lépett rendelkezéseknek köszönhetően megnyílhat az út a gázüzemű autózás gyorsabb elterjedése előtt Magyarországon” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

A Magyar Közlönyben megjelent „A nyomástartó berendezések, a töltő berendezések, a kisteljesítményű sűrített gáztöltő berendezések műszaki-biztonsági hatósági felügyeletéről és az autógáz tartályok időszakos ellenőrzéséről” elnevezésű, 2/2016 NGM rendelet egyik legfontosabb újdonsága, hogy a CNG-üzemű járművek gázrendszerének időszakos kötelező felülvizsgálatát 4 évben határozza meg, emellett megszünteti a töltőberendezésekre és a járművek gáztartályaira vonatkozó, korábban érvényben lévő indokolatlanul kötelező szétszerelést. A követendő új eljárásrendre vonatkozóan az MGKKE szakértői tudnak tájékoztatást nyújtani.

A 2/2016-os számú rendelet emellett lehetővé teszi, hogy a jövőben önkiszolgáló CNG-töltőállomások épülhessenek. „Ez egy nagyon fontos változás, hiszen a járművek töltése a jövőben kiszolgáló személyzet nélkül is történhet, így a töltőállomás tulajdonosoknak csökkenhet a fenntartási költségük. Szakképzett üzemeltető alkalmazottakra azonban továbbra is szükség lesz” – tette hozzá Domanovszky Henrik.

A Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter által kiadott rendeletek egyúttal végre hatályon kívül helyezik a korábbi hibás 26/2006 GKM és 30/2006 GKM rendeleteket.

Az új szabályozásnak köszönhetően csökkenhetnek a gázközlekedésre rakodó költségek mind a töltőinfrastruktúra kialakítása, mind pedig a járművek kötelező vizsgáztatása terén. Ennek köszönhetően még ennél is vonzóbbá válhat a hazai autósok számára a sűrített földgázzal (CNG) történő közlekedés. Hazánkban jelenleg 8 nyilvános CNG-töltőállomás üzemel, de az MGKKE arra számít, hogy 2016-ban a töltőpontok száma akár meg is duplázódhat, javítva az eloszláson. 2017-ben pedig akár további 50 töltőállomás is megjelenhet az autósok számára.

A CNG autók kedvezőek a környezet számára, hiszen a legalacsonyabb CO2 kibocsátást eredményezik. A hagyományos üzemanyagokkal szemben nem bocsátanak ki PM szilárd részecskét és nagyságrenddel kedvezőbb a NOx kibocsátás is, mint bármely más üzemanyag, főként a dízel elégetése esetén. A gázüzemű járművek kedvező áron beszerezhető alternatívát jelentenek, ráadásul az üzemanyaguk is lényegesen olcsóbbá vált 2015 őszén, amikor a FŐGÁZ CNG Kft a budapesti töltőállomásain 345 Ft-ra csökkentette a kilogrammonkénti árát. Ez megfelel 230 forintos benzin liter árának.

Háttérinformáció:

A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízel motoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz.

A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta az évtized közepétől majd érvénybelépő nagyon szigorú EURO6 előírásai által megszabott határérték alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége a jelentős, akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint fele akkora zajterhelést jelent.

Figyelem! Ez az autógáz nem az az Autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és elsődlegesen a kőolaj finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/