/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Forradalmi sűrített levegős hibrid rendszer a Citroëntől

2013. február 19. 14:50   |   Autoblog
címkék:  

A Citroën annak idején úttörő szerepet játszott a részecskeszűrő bevezetésében, az elsők között jelentkezett Stop&Start rendszerrel, s a Hybrid4 technológia révén a dízel hibridek születésénél is bábáskodott. Az idei Genfi Autószalonon a márka tovább folytatja innovációinak sorát: itt debütál ugyanis a Hybrid Air nevet viselő vadonatúj technológia. Az elnevezés egy hidraulikus rendszerhez társított, sűrített levegőt használó full hibrid megoldást takar.

A Citroën Genfben mutatja be a világon egyedülálló Hybrid Air technológiát, melyet a PSA Peugeot Citroën a Bosch csoporttal közösen fejlesztett ki a márka mérnökeinek több évtizedes, a hidraulika autóipari hasznosítása terén szerzett szakértelmére támaszkodva.

1955-ben a Citroën látványos újítást vezetett be a DS-szel. A sűrített levegőt a nagynyomású hidraulikával társító technológia egyszerre segítette, illetve vezérelte a felfüggesztést, a kormányzást, a fékrendszert és a félautomata sebességváltót. 1958-ban elkészült a 2 CV hibrid prototípusa is, mely a sűrített levegőt hidraulikával társította a belső égésű motor teljesítményének növelése érdekében. A piaci körülmények és a sorozatgyártáshoz szükséges technológiai feltételek hiánya miatt azonban a projekt ipari méretekben nem valósulhatott meg. Egészen mostanáig.

A Hybrid Air technológia több, már széleskörűen alkalmazott technológiai megoldás – egy benzinmotor, egy, az energiát sűrített levegő formájában tároló rendszer, egy két hidraulikus szivattyúból álló egység, illetve egy bolygóműves automata sebességváltó – leleményes ötvözete. A fejlesztési projekt során a PSA Peugeot Citroën csoport 80 szabadalmat jegyeztetett be. A rendszert egy központi felügyelő egység irányítja, mely az energiafelhasználás optimalizálása érdekében a vezető szándékait is figyelembe veszi.

A rendszer a háromféle üzemmód közül mindig azt használja, melyet az intelligens elektronikai vezérlőrendszer a legjobbnak ítél. Az Air üzemmód a hibrid autók zéró károsanyag-kibocsátási (ZEV) üzemmódjához hasonlóan működik. A benzinmotor ilyenkor nem üzemel. Az eltárolt energia (sűrített levegő) a hidraulikus motorokon és a sebességváltón keresztül jut el a kerekekig. A forgalmi viszonyoktól függően városi körülmények között az autó 60-80%-ban közlekedhet ebben a módban. A lassítások és fékezések maximális kihasználásával biztosított a sűrített levegő hatékony újratöltése a tároló rendszerbe. 70 km/óráig aktív.

Benzines üzemmódban a hajtás az eltárolt energia rásegítése nélkül jut el a kerekekig, így főként országúton használatos. Lassításkor és fékezéskor ebben a módban is azonnali energiavisszanyerő-rendszer működik. A harmadik, vegyes üzemmódban pedig a benzinmotor és a sűrített levegő teljesítménye összeadódik. Ez főként dinamikus vezetésnél és gyorsításkor lép működésbe, és érezhető teljesítménynövekedéssel jár (az összteljesítmény akár 122 LE is lehet).

A Citroënnek komoly tervei vannak a Hybrid Air technológiával. Nemcsak Európában, hanem az összes piacon, ahol jelen van, kedvező áron be kívánja vezetni. A rendszer egyaránt alkalmazható személy- és haszongépjárműveken, kis- és alsó középkategóriás modelleknél pedig különösen hatékonynak bizonyul. A Hybrid Air technológia nem befolyásolja az autó belső méreteit, így a csomagtér méretét sem. Egy alapvetően mechanikus rendszer, amely az időjárási és közlekedési viszonyoktól függetlenül azonos hatékonysággal működik.

Az új, forradalmi műszaki megoldással először a Genfi Autószalon látogatói ismerkedhetnek meg közelebbről. A C3 VTi 82 modellbe épített rendszer révén harmadával csökkenthető a fogyasztás: a prototípus vegyes körülmények között alig 2,9 literes fogyasztással büszkélkedhet (69g/km CO2-kibocsátás mellett).

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/