Kínai csoda-SUV érkezik
címkék: byton, kína, mesterséges intelligencia, okoseszköz, suv, szabadidőautó
Az eddig ismeretlen kínai startup, a Byton a Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n (CES) bemutatta elektromos hajtású szabadidőautó tanulmányát, amely több szempontból is iránymutató lehet. A prémium SUV az eljövendő, megosztott okos mobilitás és autonóm vezetés korának járműve, többek között beépített mesterséges intelligenciával rendelkezik. A Byton SUV ára 45 ezer dollárról indul majd és 2020-tól Európában is megvásárolható lesz.
A Byton Concept a cég első járóképes autója és elég sok mindent már tudni lehet róla. Csúcspontjai az iparág legnagyobb autóba szerelt képernyője, amely a műszerfal csaknem teljes szélességében végighúzódik (125 x 25 cm), a különleges ember-gép interakciós rendszer, amely hangfelismeréssel, érintéssel, biometrikus azonosítással és gesztusokkal működik, továbbá az Amazon Alexa intelligens hangvezérlés.
Először is meg kell jegyezzük, hogy a Byton koncepció SUV-ja nagyon jól néz ki. Dizájnja izgalmas, dinamikus és modern, ugyanakkor kellőképpen letisztult, a felületeket külső tükrök és kilincsek sem törik meg. A hátrafelé ereszkedő tető teljes egészében üvegből készült. A Byton egyébként testes autó, 4,85 méter hosszú, tengelytávja 2945 mm-es, és 22 colos kerekeken gördül. A frontrészen elhelyezett LED-es fényszórók és fénycsövek képesek üzeneteket közvetíteni és kommunikálni a gyalogosokkal. A B-oszlopokba kívülről arcfelismerő kamerákat építettek be, a visszapillantó tükröket kamerákkal váltották ki, s a kilincseket is elrejtették.
Az utastérben sík a padló és középkonzol sincsen, így rendkívül tágas a tér. Négy egyedi, kényelmes fotelt szereltek az autóba, és hagyományos műszerekkel sem lehet találkozni. Az első ülések képesek 12 fokban befelé fordulni, így a hátul ülőkkel közelebbi kapcsolatba lehet kerülni. Elöl a 125 x 25 centiméteres kijelző uralja a pultot, a sofőr minden lényeges dolgot egy tabletről irányít, s a hátul ülők számára is rendelkezésre áll két képernyő. A hatalmas első kijelző automatikusan a fényviszonyokhoz igazítja a fényerejét és kézmozdulatokkal vezérelhető, gyakorlatilag a jármű bármely pontjáról.
A Byton SUV-ja következő generációs okoseszközként is beválik, ugyanis magas szinten képes interakciót folytatni az utasaival és környezetével. Például arcfelismerés után nyitja az ajtókat és a járműben ugyanígy azonosítja be a sofőrt és az utasokat is. A beállításokat és személyes preferenciákat ezen információk alapján határozza meg. A Byton egyedi fejlesztésű Life felhője pedig összeköti az applikációkat, adatokat és okoseszközöket; szinkronizál a felhasználók eszközeivel és figyeli például az egészségi állapotukat. Ezek alapján életvezetési tanácsokat is tud adni.
Fejlett mesterséges intelligenciájával a kocsi elemezni tudja a felhasználója naptárját, feltérképezi a meglátogatott helyszíneket és a felhasználó hobbijairól is tájékozódik. Ezek után programjavaslatokat tud tenni; s minden egyes lépéssel intelligensebbé válik. A Byton kommunikációban is erős, tetőbe rejtett antennája 5G-s, 10 gbit/másodperces adatátvitelt tesz lehetővé. Mindemellett egyedi biztonsági rendszerével a felhőben tárolt adatokat is védi.
A villanyhajtású Byton SUV kétféle kivitelben lesz elérhető. A 71 kWh-s akkucsomaggal szerelt hátsókerék-hajtású modell 400, míg a 95 kWh-s teleppel felvértezett összkerékhajtású változat 520 kilométeres hatótávra képes. A hátul hajtó változatban egy darab villanymotor dolgozik, 200 kW (272 LE) teljesítménnyel és 400 Nm nyomatékkal, míg a négykerék-hajtású verzióban két elektromotor teljesít szolgálatot, 350 kW-os (476 LE) és 710 Nm-es együttes teljesítménnyel.
A Byton SUV 2019-ben lép piacra Kínában, az Egyesült Államokba és Európába egy évvel később érkezik meg. A gyártó ezt követően egy elektromos szedánnal és egy egyterűvel bővíti a kínálatát, 2021-ben és 2022-ben. A szabadidőautó alapárát 45 ezer dollárban határozták meg (kb. 11,6 millió forint).
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)