Környezetvédelmi díjat kapott a BASF
címkék: basf, genf, hyundai, i-flow, lítium-ion, napelem, ökoglobe
Már a márciusi Genfi Autószalonon is csodájára jártak az i-flow névre keresztelt koncepcióautónak, amelynek kifejlesztéséért a BASF 2010-ben elnyerte az ÖkoGlobe nemzetközi környezetvédelmi díjat. Az i-flow-t a koreai Hyundai autógyárral közösen dolgozta ki a vegyipari cég.
Az autós és környezetvédelmi szaktekintélyekből álló zsűri a BASF-nek az i-flow fejlesztéséhez nyújtott innovatív támogatását és az energia-hatékony közlekedés megteremtéséhez való hozzájárulását értékelte. A 2007-ben alapított ÖkoGlobe díjra 2010-ben több mint 100 pályázat érkezett.
A számos egyedi technikai megoldásnak köszönhetően az i-flow szén-dioxid kibocsátása mindössze 85g/km, ami jelentősen alacsonyabb a hasonló kategóriájú, hagyományos autókénál. A kibocsátás-csökkenés közel felét a BASF innovatív megoldásainak köszönhetően sikerült elérni.
A modern dízelmotort szilárd poliuretán hab veszi körül és hatékonyan szigeteli – a megoldás a motort és a környezetet egyaránt védi. A BASF új katalizátora négy kibocsátás-csökkentő technológiát ötvöz, mindössze két komponenssel. Az i-flow ülésváza is jó példa arra, hogy a könnyűszerkezetű anyagokkal hogyan lehet erőforrásokat megtakarítani. Az utastérben pedig az infravörös sugarakat áteresztő, illetve azokat visszaverő pigmentborítás hivatott a műszerfal, az ülések és a központi konzol műanyag felületeinek felforrósodását megakadályozni.
A BASF folyamatosan dolgozik a fenntartható közlekedéshez szükséges termékek fejlesztésén. Különböző iparágakban tevékenykedő partnerekkel együttműködve a BASF az elektromos autók akkumulátorainak teljesítménynövelésén is munkálkodik. A társaság elsősorban új lítium-ion akkumulátorokban használható katódanyagokkal kísérletezik. A cél a hagyományos akkumulátorok teljesítményét 2-5-ször meghaladó erőforrások előállítása.
Az iparági partnerekkel együttműködve a BASF olyan organikus anyagokból készülő napelem előállításán is dolgozik, amely közvetlenül beépíthető a járművekbe. A mindössze néhány nanométer vastagságú, organikus napelemek olyan könnyűek, rugalmasak és átlátszóak, mint egy hajszálvékony fólia, így sokkal hatékonyabban felhasználhatók, mint a szervetlen alapanyagokból készülő elemek. Emellett várhatóan gyártásuk is sokkal költséghatékonyabb lehet, mint a hagyományos szilikon-alapú napelemeké.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)