Megszólal a néma elektromos autó
Az elektromos meghajtású kocsik egyik nagy hátránya, hogy nem hallani közeledésüket, így nagyobb a balesetveszély. Júliustól azonban életbe lép az EU rendszabálya, amely szerint minden új e-kocsit figyelmeztető hangjelzést adó berendezéssel kell felszerelni.
A mai helyzetben csak akkor észleljük a közeledő villanyautó hangját, ha az legalább 20-30 km-es sebességgel jön, akkor az abroncsok súrlódása hívja fel rá figyelmünket. Így mind a gyalogosok, mind a kerékpárosok nagyobb veszélyben vannak. A júliustól érvényes uniós rendszabály előírja, hogy azontúl minden új elektromos meghajtású kocsiba akusztikus jelzőrendszert kell építeni.
Egy évvel később, 2020. július 1-től a rendszabály minden fajta elektromos kocsira vonatkozik majd, tehát a hibridekre, az üzemanyag-cellával meghajtottakra, valamint az elektromos buszokra és haszonjárművekre is.
A BMW, a Nissan, a Volkswagen és a Renault már évek óta alkalmaz e-kocsijainál ilyen rendszert. Lényegében ahhoz hasonló hangjelzésről van szó, amilyet tolató járművek adnak ki. Annak 20 km-es óránként sebesség alatt, illetve tolatásnál kell megszólalni a villanykocsikban. A jelzés 30-km-es sebességnél kikapcsol, mivel akkor a köpenyek, illetve a szél zaja elég erős ahhoz, hogy figyelmeztesse a járműre a közlekedőket.
A gyártók különböző megoldásokon dolgoznak. A BMW-nél szintetizátorok, dobhangot adó számítógépek, sőt hegedűvonó segítségével keresik a megfelelő megoldást, amely nem zavarja a járókelőket, de megfelel a célnak. Fontos az is, hogy jellegzetes hangkép jelezze, elektromos jármű közeledik. A VW-nél az a cél, hogy az ”igazi” autómotor-hangot utánzó legyen a jelzés, míg a Renault-nál arra is ügyelnek, hogy a hangjelzésből meg lehessen különböztetni, kis nagy nagy elektromos jármű közeledik. A VW-nál a motortérben, más gyártóknál az első lökhárító mögött helyezik el a szükséges kis hangszórókat. Hangjuk egyébként – kisebb erővel – az utastérben is hallatszik.
(Forrás: t-online.de)
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)