Tények az etanol jövedéki adójával kapcsolatban
A napokban robbant a hír, miszerint elveszik az egyetlen magyar megújuló üzemanyag egyedüli támogatását, a jövedéki adómentességet. A Magyar Bioetanol Szövetség szerint a Kormány előterjesztésének indoklásakor az Európai Bizottság által jóváhagyott 2006-os kedvezményre hivatkozik. Az N234/236-os számú európai bizottsági határozat kitér arra, hogy az állami támogatás túlkompenzációt nem okozhat, de határozottan a bioüzemanyagok elterjedésének, előállításának és forgalmazásának előmozdítása a cél. A bejelentett program alapján a támogatás jövedéki adómentesség formájában nyilvánul meg.
„A magyar hatóságok vállalták, hogy módosítják a támogatási programot (…) új lehetőségeket teremtve a bioüzemanyag ösztönzéséhez használt eszközöket illetően és újra bejelentik a támogatást, amennyiben az ilyen módosítások befolyásolják majd a támogatás megadásának érdemi feltételeit." 2.4(5)
Ugyanarra irányuló kedvezményt halmozottan nem lehet nyújtani, de más jellegűt igen, melyre más tagállamok szolgálnak is jó példával. Tény, hogy Magyarországon nem sikerült elérni a bioetanol piaci stabilizálását, hiszen sem regisztrációs, sem cégautós kedvezményben nem részesül, az állami szférában egyáltalán nincs kötelezettség FlexFuel autók vásárlására.
Kormányzati javaslat az adóemelésre
Matolcsy György 2011 júniusában beadott T/3414 számú „Egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról" című törvényjavaslatában szerepel a bioetanol jövedéki adómentességének eltörlése, 12 Ft/liter adóemeléssel. Ezzel a javaslattal, a 2010. decemberében az NCST keretében, a közlekedésben vállalt 10%-os megújulókból fedezett arány távolodni látszik, s megszavazása esetén a bioetanol egyetlen támogatási formáját veszi el, miközben a fentiekben hivatkozott N234/236-os számú bizottsági határozat kifejezetten az új lehetőségek, a bioüzemanyagok ösztönzéséhez használt eszközök megteremtését írja elő.
Az N234/236-os számú Európai Bizottsági határozat a kedvezményt az etanol előállítás költségei miatt hagyta jóvá. A 2006-óta eltel időszakban az alapanyag árak közel kétszeresére, az energiaárak átlagosan 80%-al emelkedtek, így a körülmények továbbra is fennálnak.
Érdekes felvetés, hogyha a jövedéki adókedvezmény megvonása teljesen elsöpri a piacról a bioetanolt, akkor majd újra kedvezményben részesülhet a Bizottsági határozat alapján?
Egyéni képviselői indítvány magasabb jövedéki adóra
2011. június 20.-án Dr. Aradszki András benyújtott egy kapcsolódó módosító javaslatot, melyben a bioetanol-túlkompenzálás korrekciójának érdekében 40 Ft/liter jövedéki adó meghatározása mellett érvel. Azon a szerencsétlen körülményen túl, hogy Aradszki képviselő úr 1988 óta a MOL jogi menedzsere, az indoklásban fő érvként szerepelő indok- mely szerint a benzin fogyasztói árai nagymértékben megnőttek, míg a bioetanol jegyzésárai alig változtak- nehezen elképzelhető, hiszen a KSH adatai szerint a kukorica tonnánkénti ára 81 százalékkal lett magasabb, mint 2010 februárjában. Az indítványban megfogalmazottal szemben az etanol előállítási költségei 2006-óta emelkedtek, és a Magyar Bioetanol Szövetség szerint, az E85 csekély piaci beágyzottsága, valamint bioüzemanyagokra és megújuló energiaforrások alakalmazására vonatkozó 28/2009 és 30/2009 EK rendelet végrehajtása miatt a túlkompenzáció nem áll fent. Magyarország vállalta, hogy a közlekedésben 2020-ra 10%-ra növeli a bioüzemanyagok arányát és 14,6%-ra a megújuló energia felhasználást is.
Energia alapú adóztatás
A Kormány javaslata is kitér az etanol energiatartalmára, de vannak fejlemények ez Európai Bizottságnál is. A 96/2003/EK rendelet javasolt módosítása az Európai Unióban olyan adórendszert vázol, amely az energiahordozók energiatartalmán és CO2 kibocsátásán alapul. Ennek a módosításnak az E85 hazai jövedéki adó kedvezménye tökéletesen megfelel, hiszen az etanol energiatartalma literre vetítve alacsonyabb, mint a motorbenzineké, valamint a hazánkban előállított etanol felhasználásával 60% fosszilis CO2 kibocsátás érhető el.
Az alábbi számításokkal energiára vetítve vizsgáljuk az üzemanyagok adótartalmát:
Üzemanyag ár/100MJ jöv.adó/100MJ CO2 megtakarítás
Benzin 95 – 1167Ft 378Ft 0%
CNG -biogáz 542Ft 0Ft biogáz 10-30%(100%)
LPG – 891Ft 105Ft 0%
E85 – 1138Ft 73Ft 60%
Ezen számok alapján az E85 nem, hogy túlkompenzálva nincs, de további támogatása is elfogadható lenne.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)