Villanyhajtású kombival rukkolt elő az Audi
címkék: a6 avant, a6 avant e-tron, audi a6, e-tron, elektromos, quattro
A tavaly leleplezett A6 Sportback e-tron után az Audi most bemutatta a tisztán elektromos meghajtású modell kombi változatát, az A6 Avant e-tron modellt. A kocsi vonalvezetése és elegáns arányai előrevetítik az Audi majdani szériamodelljeit, és sejtetni engedik, milyen dinamikusak és elegánsak lesznek a négykarikás márka elektromos luxusautói.
Méretei alapján az Audi A6 Avant e-tron koncepció egyértelműen az előkelő kategóriát képviseli: 4,96 méter hosszú, 1,96 méter széles és 1,44 méter magas, ami megegyezik az Audi A6/A7 sorozat jelenlegi modelljeivel. Dinamikus arányai és elegáns vonalai, köztük a márkára jellemző Avant-hátsó, már első pillantásra nyilvánvalóvá teszik, hogy ez a jármű egy szélcsatornában fogant.
A mostani Audi A6 e-tron koncepciójú elektromos meghajtású család új fejezetet ír a modell történetébe, és ismét bebizonyítja, hogy a márka mindig tökéletesen ötvözi a formát és a funkciót. A Sportback mindössze 0,22-es cW-értéke kiváló a villamosított E-szegmensben. Terjedelmes tetővonalával az Avant cW-értéke pedig mindössze 0,02 egységgel haladja meg ezt az értéket. A járműnek tehát minimális a légellenállása, ami alacsonyabb energiafogyasztást és ezáltal nagyobb hatótávolságot jelent. Ugyanakkor a szélcsatornában végzett finomhangolás ismét egy kivételes eleganciával és harmóniával rendelkező organikus formatervet eredményezett.
A nagyméretű, 22 colos kerekek, a rövid túlnyúlások, a lapos utastér és a dinamikus tetőív olyan arányokat kölcsönöz az Avantnak, amelyek egyértelműen egy sportmodellre emlékeztetnek. Mivel nincsenek szögletes élek, a domború és homorú felületek megtörés nélkül váltják egymást, amely lágy árnyékokat eredményez a teljes karosszérián. Az Audi A6 e-tron koncepció monolitikusnak tűnik, mintha egyetlen öntőformában készült volna – különösen oldalról nézve.
A finoman hátrafelé lejtő tetőív a ferde D-oszloppal az Audi Avant ablaktervezésének jellegzetes vonása; a D-oszlop kifejezetten áramvonalasan emelkedik ki a jármű hátsó részének stabil aljából. A szemet gyönyörködtető quattro kerékjárati ívek hatásosan hangsúlyozzák a karosszéria szélességét, ugyanakkor szervesen illeszkednek az oldalsó felületekhez. A kerékjárati íveket a küszöb feletti, speciálisan megformázott, fekete betéttel kiemelt akkumulátorterület köti össze – ez a dizájnelem mára az Audi márka elektromos járműflottájának védjegyévé vált. Szintén jellemzőek az Audi e-tron modellekre az A-oszlop tövében elhelyezett elegáns, kamerával ellátott virtuális külső tükrök.
A jármű orrát elnézve azonnal szembetűnik, hogy az Audi A6 e-tron koncepció a négykarikás márka elektromos meghajtású képviselője. Jellegzetes ismertetőjegye a nagy, zárt Singleframe hűtőrács, amelyet alul mély légbeömlők szegélyeznek a hajtáslánc, az akkumulátor és a fékek hűtésére. A jármű hátulján egyértelműen azonosítható a szélcsatorna hatása. A felső hátoldali véget úgy alakították ki, hogy aerodinamikailag funkcionális és körkörösen leszakadó peremet hozzon létre.
A lapos fényszórók és hátsó lámpák karcsúak és belesimulnak a vonalvezetésbe. A Digital Matrix LED és a digitális OLED technológia maximális fényerőt tesz lehetővé és számos funkciót biztosít még minimális felület mellett is, ugyanakkor testreszabható egyedi világítást kínál. A karosszéria mindkét oldalába három kis méretű, nagy felbontású LED-projektort építettek be, amelyek az ajtók kinyitásakor színpaddá változtatják az alattuk lévő talajt – apró, elnyúló, dinamikus fényhatások üdvözlik az utasokat a saját nyelvükön megfogalmazott üzenetekkel.
Az Audi számára különösen fontos, hogy ötvözzék a biztonsági funkciókat és az esztétikus kialakítással. Ezért a kis méretű, nagy felbontású kivetítők figyelmeztető jelzéseket is megjelenítenek a talajon, például, hogy figyelmeztessék a kerékpárosokat, hogy a jármű ajtaja hamarosan kinyílik. További négy nagy felbontású, a jármű sarkaiba észrevétlenül beépített LED-projektor felel az irányjelzők kivetítéséért.
A Digital Matrix LED első fényszórók már-már moziminőséget nyújtanak. Ha például az Audi A6 Avant e-tron koncepció egy akkumulátortöltési szünet miatt egy fal előtt parkol, a járművezető és az utasok a falra vetített videojátékkal mulathatják az időt. A vezetőtérben lévő kis képernyő helyett az aktuális játék virtuális látványát XXL formátumban a falra vetítve látják majd.
A koncepciójármű hátulján új generációs digitális OLED-egységek találhatók, amelyek folyamatos fénycsík formájában kijelzőként működnek. Alkalmasak egyedi digitális világítás és dinamikus kijelzők szinte korlátlanul testreszabható variációinak létrehozására is, amelyek a vevő személyes ízléséhez igazíthatók. A hátsó lámpák egyik újdonsága a digitális OLED elemek háromdimenziós felépítése.
A PPE-s járművek akkumulátorának és tengelytávjának mérete állítható, így alkalmasak a különböző piaci szegmensekben való használatra. A meglehetősen hosszú tengelytáv és a nagyon rövid túlnyúlások aránya azonban mindegyik verzióban közös, és ez a nagy kerekekkel együtt olyan alaparányokat eredményez, amelyek egyszerűen tökéletesek – és nem csak a formatervezés szempontjából. Ugyanis a jövő PPE-s modelljeinek utasai is élvezhetik a hosszú tengelytáv előnyeit, vagyis hosszabb belső teret és nagyobb lábteret mindkét üléssoron, ami minden szegmensben kulcsfontosságú előny. Továbbá, az elektromos járművek általában tágasabbak, annak köszönhetően, hogy technológia miatt egyszerűen nincs szükség váltóalagútra.
De még a váltóalagút nélkül sem kell lemondaniuk az Audi vásárlóinak a márka védjegyének számító quattro hajtásrendszerről. A jövő PPE-s modelljei között lesznek olyan változatok, amelyek külön villanymotorokkal vannak felszerelve az első és a hátsó tengelyen, amelyek elektronikus koordinációt alkalmazva biztosítják az összkerékhajtást igény szerint. Emellett az e-tron flottában lesznek minimális fogyasztásra és maximális hatótávolságra optimalizált alapváltozatok is – ebben az esetben a meghajtást egyetlen, a hátsó tengelyre szerelt elektromos motor biztosítja.
Az Audi A6 Avant e-tron koncepció – és az összes jövőbeli PPE-s modell – hajtástechnológiájának gerincét a 800 voltos töltési technológia képezi majd. Az előző Audi e-tron GT quattro-hoz hasonlóan ez a technológia biztosítja, hogy az akkumulátort akár 270 kW-os teljesítménnyel, rendkívül rövid idő alatt lehessen tölteni a gyorstöltő-állomásokon. Ez a forradalmi technológia a PPE-vel először lép be a nagy volumenű közép- és luxuskategóriájú szegmensekbe.
Így az A6 Avant kétszeresen is tárolóbajnokká válik, nem csak a tágas hátulja miatt. A PPE-technológia olyan rövid töltési időt tesz lehetővé, amely szinte ugyanannyi, mint a hagyományos, belső égésű motorral hajtott jármű megtankolása miatt beiktatott pihenő. Mindössze tíz perc elegendő az akkumulátor olyan szintű feltöltéséhez, amellyel a jármű több mint 300 kilométert tehet meg. Az Audi A6 Avant e-tron koncepció 100 kWh-s akkumulátora kevesebb mint 25 perc alatt 5-ről 80 százalékra tölthető.
A több mint 700 kilométeres hatótávolsággal együtt az Audi A6 e-tron család modelljei kompromisszumok nélkül alkalmasak hosszú utazások megtételére. Dinamikai tulajdonságait tekintve az Audi A6 e-tron koncepció bőven felülmúlja belsőégésű motorral működő riválisait. Az első fordulattól kezdve elérhető nagy nyomatéknak köszönhetően még a hatékonyságra tervezett belépő szintű modellek is kevesebb mint hét másodperc alatt gyorsulnak 100 km/órára. A csúcskategóriás, nagyteljesítményű modellekben pedig ez a gyorsulási idő jóval négy másodperc alá is csökkenhet. Az A6 Avant e-tron koncepció két villanymotorja 350 kW (476 LE) összteljesítményre és 800 newtonméter nyomatékra képes.
Az Audi A6 e-tron Sportback és Avant koncepciójárművek most egy olyan járműcsalád első tagjai, amelyek egy másik innovatív technológiai platformra épülnek; ez a Premium Platform Electric, röviden a PPE. Ennek a moduláris rendszernek a fejlesztése az Audi vezetésével, de a Porsche AG-vel közösen történik. A PPE-platformra épülő első Audi sorozatgyártású járműveket egymás után mutatják be, 2023-tól kezdődően.
A PPE az első olyan platform, amelyet úgy terveztek, hogy a lehető legszélesebb körben ki tudja szolgálni a tömeggyártású személygépkocsikat – beleértve a nagy hasmagasságú SUV-okat, valamint az Audi alapvető termékpalettájához tartozó alacsony hasmagasságú járműveket, például az Audi A6-os sorozatot.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)