Volkswagen SUV a jövőből
A Tokiói Autókiállításon (december 3-11.) mutatja be a Volkswagen jövőbe mutató crossoverét, a Cross Coupét. A karakteres, egy négyajtós kupé és egy szabadidő-autó keresztezésével létrehozott jármű hálózatról is tölthető (plug-in) benzin-elektromos hibrid hajtásláncot kapott. S persze azt is jelzi, hogy milyen Volkswagen SUV-okra számíthatunk az elkövetkező években.
A Cross Coupé a Volkswagen vadonatúj moduláris padlólemezére, az MQB-re épül. 4345 mm hosszú, tehát hosszabb a Golfnál és rövidebb a Tiguannál. Az 1868 mm-es szélesség és az 1523 mm-es magasság is a két előbb említett modell közé sorolja be. A Cross Coupé tengelytávja viszont 52 mm-rel hosszabb a Golfénál és 26 mm-rel a Tiguanénál; karosszériáját tehát igen rövid túlnyúlások jellemzik. Mindezek és a széles nyomtáv erőteljes kiállást adnak az autónak. S mellesleg a terepszögei is elég jók (elöl 24,2, hátul 32,5 fok).
A Cross Coupé dizájnját tekintve jelentősen eltávolodik a jelenlegi SUV modellektől, ugyanakkor egyértelműen rokonságban is áll velük. Hosszú géptető, hátratolt utaskabin és viszonylag alacsony ablakvonal jellemzik. Formája izmos és atletikus, miközben letisztult. Az autó egyik legfeltűnőbb részlete a keret nélküli ablakok alatt futó vállvonal, amit tornádóvonalként ismerünk. Olyan, mintha pengével vágták volna. A orr-rész érdekessége, hogy a hűtőrácsot és a dupla xenon fényszórókat integrálták. A koncepció érdekessége az, hogy az alsó krómcsík a nappali fényt adó LED csíkban folytatódik. A kiemelt, robosztus sárvédők a SUV-okra jellemző elemek, de ezen az autón sportautós érzetet is keltenek. A hatalmas kerékjáratokban 20 colos felnik laknak, 265/45-ös abroncsokkal. A kupés jelleget pedig a C-oszlopok és a hátsó szélvédő adják az autónak.
A Cross Coupéban négy különálló kagylóülést helyeztek el és a műszerfal is sportos kinézetű, miközben szabadidő-autósan magasan van. A középkonzolon csoportosították a meghajtással és a légkondicionálással kapcsolatos funkciókat, amelyeket két alumínium forgókapcsolóval lehet szabályozni. Előttük pedig a 7-fokozatú DSG váltó egy darabból kifaragott alumínium karja látható. A kormánykerék mögött programozható műszercsoport kapott helyett, választható Sport, City és Offroad sémával.
A hátsó ülések és az anyósülés támlája lefektethető, így hosszú tárgyak is szállíthatók az autóval. A támlák hátoldalát strapabíró szintetikus anyaggal vonták be, így a bepakolt cuccok nem sérthetik fel azokat. A csomagtartót az ablakvonalig pakolva 380 literes tér áll rendelkezésre, ha azonban az ülések lehajtása után tetőig megpakoljuk az autót, 1230 liter az űrméret.
A Cross Coupé hajtásáról két elektromotor és egy közvetlen befecskendezéses turbós benzinmotor gondoskodik. A hátsó tengelyt a hátsó villanymotor hajtja meg, mégpedig úgy, hogy az elsőtől kapja az erőt hozzá. Az elöl elhelyezett villanymotor ilyenkor generátorként működik. A lítium-ion akkumulátort a kardánalagútban, alacsonyan helyezték el, ami jótékonyan hatott a jármű súlyelosztására.
A motorházban egy 150 lóerős és 210 Nm nyomatékú TSI aggregát, valamint egy 54 lovas, 180 Nm nyomatékú villanymotor dolgozik. Együtt vagy külön-külön hajtják az első tengelyt. 4×4 vagy elektromos módban azonban a hátsó tengelybe épített harmadik erőforrás is bekapcsolódik a munkába. Teljesítménye 115 lóerő, nyomatéka pedig 270 Nm. A rendszer (benzinmotor+akku) összteljesítménye pedig 265 lóerő. Az akkumulátor 220 voltos hálózatról vagy menet közben, (külön gombnyomással) a benzinmotor által illetve regeneratív fékezéssel tölthető.
A VW Cross Coupé 1748 kilogrammot nyom (súlyelosztása 58-42%), teherbírása pedig 450 kilogramm. Az átlagfogyasztást 2,7 literre becsüli a gyártó, ami 62 g/km-es széndioxid-kibocsátásnak felel meg. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a Cross Coupé ne lenne fürge. 7 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége pedig 201 km/óra (EV módban 120 km/óra). Gyorsításkor mindkét villanymotor besegít a TSI erőforrásnak, de önállóan is képesek mozgatni az autót 45 kilométeres távon.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)